[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 117-126 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع عملکرد مبتنی بر شواهد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری: تحلیل محتوای کیفی
شهزاد پاشایی پور، طاهره اشک تراب*، مریم رسولی، حمید علوی مجد
، t_ashktorab@sbmu.ac.ir
چکیده:   (11177 مشاهده)
مقدمه: عملکرد مبتنی بر شواهد یکی از صلاحیت های پرستاری است که منجربه تصمیم گیری علمی در ارائه مراقبت های بهداشتی می شود و شناخت موانع آن از دیدگاه دانشجویان می تواند نقش به سزایی در توسعه آن دارد. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی درک دانشجویان کارشناسی پرستاری از موانع عملکرد مبتنی بر شواهد انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی-توصیفی می باشد. مشارکت کنندگان 28 نفر از دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی پرستاری بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از 14 مصاحبه فردی و 2 گروه متمرکز استفاده شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تمام مصاحبه ها ضبط، دست نویس و خط به خط تحلیل شدند. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای قراردادی و برای ثبت مصاحبه ها و استخراج کدها از نرم افزار مکس کیو دیتا ویرایش 7 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که محدوده سنی دانشجویان 26-21 سال، 20 نفر دانشجوی دختر و 8 نفر دانشجوی پسر می باشد. از تحلیل داده ها 3 درون مایه و 9 طبقه حاصل شد که درون مایه ها شامل عوامل شناختی (برنامه آموزش پرستاری، کیفیت آموزش و توانمندی اساتید)، عوامل عاطفی (انگیزه دانشجو و انگیزه استاد) و عوامل اجرایی (عوامل سازمانی، دیدگاه جامعه، زمان، امکانات و تجهیزات) بودند. نتیجه گیری: از یافته های بدست آمده می توان درجهت برنامه ریزی مناسب در رفع موانع موجود از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری اقدام نمود. در این راستا توانمند کردن اساتید و ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان نقش بسزایی دارد. ایجاد بستری مناسب در بالین با تاکید بر حمایت سازمانی و ایجاد امکانات و تجهیزات لازم می تواند به هموار شدن این مسیر کمک کند.
واژه‌های کلیدی: عملکرد مبتنی بر شواهد، دانشجویان پرستاری، تحلیل محتوا.
متن کامل [PDF 448 kb]   (2265 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/10/23 | انتشار: 1394/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pashaeypoor S, Ashktorab T, Rassouli M, Alavi-Majd H. Nursing students' perceptions of barriers to evidence-based practice: Qualitative content analysis. IJNR. 2016; 10 (4) :117-126
URL: http://ijnr.ir/article-1-1634-fa.html

پاشایی پور شهزاد، اشک تراب طاهره، رسولی مریم، علوی مجد حمید. موانع عملکرد مبتنی بر شواهد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری: تحلیل محتوای کیفی. پژوهش پرستاری. 1394; 10 (4) :117-126

URL: http://ijnr.ir/article-1-1634-fa.html



جلد 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212