[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 57-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین چالش های آموزش قضاوت بالینی پرستاران: یک مطالعه کیفی
جمال صیدی ، فاطمه الحانی* ، مهوش صلصالی ، انوشیروان کاظم نژاد
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده:   (6471 مشاهده)

مقدمه: در قضاوت بالینی،بر اساس مهارتهایی همچون استدلال بالینی، شهود، تفکر انتقادی، به کار گیری دانش، تجربه و شواهد؛ پرستار داده ها را جمع آوری و تفسیر می کند.در نهایت با باز اندیشی و باز خورد به استنباط می رسد. اجرای این فرایند نیازمند آموزش است که ممکن است با تهدیدها و فرصت های متعددی همراه باشد؛ لذا این مطالعه با هدف تبیین چالش های آموزش قضاوت بالینی پرستاران انجام شد.

روش: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوی از نوع مرسوم در سال 1393انجام گرفت. 26 مصاحبه باز و نیمه ساختار با هجده مشارکت کننده در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. در کنار مصاحبه از یاداشت های در عرصه استفاده گردید. نمونه گیری به صورت هدفمند بود .جمع آوری داده همزمان با تجزیه و تحلیل تا رسیدن به اشباع ادامه یافت.

یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها چهار مضمون نشان دهنده چالش های  آموزش قضاوت بالینی پرستاران حاصل گردید. این مضامین شامل ؛ نقش کمرنگ قضاوت بالینی در فرایند آموزش؛ محدودیت در استفاده از شواهد و منابع، چالش های حمایتی و چالش های آموزش در بالین بودند.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش قضاوت بالینی پرستاران با نقاط ضعف، قوت، تهدید ها و فرصت های مختلفی روبرو است. به کارگیری بهینه شواهد و منابع، حمایت آموزشی و حمایت های بالینی لازمه مقابله با چالش های آموزش قضاوت بالینی پرستاران هستند.

واژه‌های کلیدی: چالش، آموزش، قضاوت بالینی، پرستار، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 253 kb]   (2450 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/5/30 | پذیرش: 1395/5/30 | انتشار: 1395/5/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seidi J, Alhani F, Salsali M, Kazemnejad A. Challenges of Nurses’ Clinical Judgment Education: A qualitative study. IJNR 2016; 11 (3) :48-57
URL: http://ijnr.ir/article-1-1776-fa.html

صیدی جمال، الحانی فاطمه، صلصالی مهوش، کاظم نژاد انوشیروان. تبیین چالش های آموزش قضاوت بالینی پرستاران: یک مطالعه کیفی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (3) :48-57

URL: http://ijnr.ir/article-1-1776-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645