[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 1-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش سبک های مقابله ای به روش بحث گروهی در رویارویی با موقعیت استرس زا در دانش آموزان دبیرستانی
خاطره بافکری، ترانه تقوی، نعیمه سیدفاطمی، محمدرضا موقری
مربی- هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، mohammadrezamovaghari
چکیده:   (1329 مشاهده)

مقدمه: نوجوانی  با تحولات فراوان زیستی ، روانی و اجتماعی همراه است. انتخاب سبک مقابله ای موثر می تواند، نوجوان را در مقابل با بحران ها بیمه نماید. هدف از مقاله حاضر تاثیر آموزش گروهی سبک های مقابله در رویارویی با موقعیت استرس زا در دانش آموزان دخترسال دوم و سوم دبیرستان های شهر کاشمر است.

روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است که جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر سال دوم و سوم دبیرستان های شهر کاشمر بود. نمونه پژوهش شامل 100 نفر از دانش آموزانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، وبه روش جایگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار بکار گرفته در این پژوهش پرسشنامه سبک های مقابله با موقعیت استرس زا بود. پس از جایگذاری تصادفی گروههای آزمایش و کنترل، در آغاز برای هر دو گروه، پیش آزمون اجرا و سپس، مداخله(آموزش سبک های مقابله) در 8جلسه 60 دقیقه ای به روش بحث گروهی در گروه آزمایش اجرا گردید و یک ماه پس از پایان برنامه آموزشی، از هردو گروه پس آزمون گرفته شد، در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی تست در نرم افزارSPSS نسخه21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها:  نتایج  نشان داد که میانگین نمره سبک های مقابله با استرس قبل از مداخله در دو گروه مداخله وکنترل به ترتیب 65/127 و4/129 و پس از مداخله 07/155 و 5/127 بود. یافته ها تفاوت آماری معناداری در میانگین نمرات گروه مداخله قبل وبعداز مداخله نشان داد (P<0/001 ).

نتیجه گیری:  آموزش مهارت مقابله ای به روش بحث گروهی در ارتقاء مهارت های رویاروییبا موقعیت استرس زا و انتخاب سبک مسئله مدار در نوجوانان موثر است.  بنابر این پیشنهاد می شود آموزش سبک های مقابله ای در برنامه آموزشی این گروه سنی گنجانده شود.

واژه‌های کلیدی: سبک های مقابله ای نوجوان، استرس، بحث گروهی، مدرس
متن کامل [PDF 385 kb]   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bafekri K, taghavi T, sayedfatemi N, movaghari M. Effects of group discussion-based Education on coping Skills among female students in high schools. IJNR. 2017; 12 (2) :1-7
URL: http://ijnr.ir/article-1-1874-fa.html
بافکری خاطره، تقوی ترانه، سیدفاطمی نعیمه، موقری محمدرضا. تاثیر آموزش سبک های مقابله ای به روش بحث گروهی در رویارویی با موقعیت استرس زا در دانش آموزان دبیرستانی. پژوهش پرستاری. 1396; 12 (2) :1-7

URL: http://ijnr.ir/article-1-1874-fa.html

جلد 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 787 queries by yektaweb 3503