دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، zahra.rahnavard@gmail.com
چکیده: (5797 مشاهده)
مقدمه: استئوپروز شایعترین بیماری متابولیک استخوان است که با کاهش تودهی استخوانی و تغییر ساختمان میکروسکوپیک نسج استخوان تظاهر میکند و به دنبال خود افزایش شکنندگی و حساسیت استخوان را در بر دارد. تغذیهی صحیح و اصلاح عادات غذایی نادرست نقش بسیار مهمی را در کاهش ابتلا به این بیماری ایفا میکند که این امر جز با آموزش صحیح و هدفمد امکان پذیر نیست. نظر به اهمیت جایگاه آموزشهای پیشگیرانه در سنین نوجوانی، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر خودکارآمدی تغذیهای در پیشگیری از پوکی استخوان در دختران نوجوان صورت گرفت.
روش کار: در این مطالعهی نیمه تجربی که در سال 92 انجام شد تعداد 106 نفر از دختران مراجعه کننده به فرهنگسرای بهاران و سلمان فارسی به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمون (53) و کنترل (53) تقسیم شدند. دادهها به صورت پیش آزمون و پس آزمون توسط پرسش نامهای پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفته است جمع آوری شد. پرسش نامه در سه بخش، بخش اول اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم مدل اعتقاد بهداشتی و بخش سوم خودکارآمدی تغذیهای طراحی شد. پس از انجام پیش آزمون در دو گروه، مداخله ی آموزشی در طی 4 جلسه آموزشی 1 ساعته برای گروه آزمون انجام گرفت، دادهها با نرم افزار SPSS v.16 و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار خودکارآمدی در گروه آزمون و کنترل به ترتیب 45/9 ± 58/97 و 53/10 ± ۹۶ بود و اختلاف معناداری بین نمره ی خودکارآمدی تغذیهای در قبل از مداخله وجود نداشت. پس از انجام مداخله ی آموزشی میانگین نمره ی خودکارآمدی تغذیهای در گروه آزمون به ۱۰۵٫۲۸ افزایش یافت. مقایسه میانگین خودکارآمدی تغذیهای قبل و بعد از آموزش، نشان دهنده ی اختلاف معنادار در هر دو گروه (05/0 > P) و تأثیر گذار بودن آموزش در ارتقاء خودکارآمدی تغذیهای در گروه مداخله است. نتایج در قسمت اجزای مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت درک شده, شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده) نیز بعد از آموزش در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری را نشان داد (001/0 > P).
نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد یک مدل رفتاری مانند الگوی اعتقاد بهداشتی، میتواند چارچوبی مناسب برای پیش برد اهداف آموزشی در زمینه ی خودکارآمدی تغذیهای در پیشگیری از پوکی استخوان باشد و بر احتمال رسیدن به اهداف آموزشی، بیافزاید.
Razavi S N, Rahnavard Z, Farahaninia M, Malehi Saki A. Investigation of the Effect of Health Education Based on Health Belief Model on Nutritional Self-Efficacy in Prevention of Osteoporosis in Adolescent Females. IJNR 2017; 11 (6) :54-60 URL: http://ijnr.ir/article-1-1889-fa.html
رضوی سیده نرجس، راهنورد زهرا، فراهانی نیا مرحمت، ساکی امل. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر خودکارآمدی تغذیهای در پیشگیری از پوکی استخوان در دختران نوجوان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (6) :54-60