دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، jamal_ashoori@yahoo.com
چکیده: (5345 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان بهویژه دانشجویان پرستاری در زمینه سازگاری اجتماعی و عاطفی دارای مشکلات فراوانی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از میان آنان 40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با رویکرد گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید. گروهها ابعاد سازگاری اجتماعی و عاطفی پرسشنامه سازگاری Bell را تکمیل کردند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-17 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای سازگاری اجتماعی و عاطفی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری باعث بهبود سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری شد (05/0 ≥ P).
نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری بود. بنابراین پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران برای بهبود ابعاد سازگاری به ویژه سازگاری اجتماعی و عاطفی از روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده کنند.
Noori L, Haghighat S, Ashoori J. The Effect of Group Therapy based on Acceptance and Commitment on Social and Emotional Adjustment of Nursing Students. IJNR 2017; 12 (4) :52-59 URL: http://ijnr.ir/article-1-1913-fa.html
نوری لیلا، حقیقت سارا، عاشوری جمال. تأثیر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1396; 12 (4) :52-59