دانشگاه علوم پرشکی تهران، تهران، ایران ، fereshtefadaee@gmail.com
چکیده: (5448 مشاهده)
مقدمه: مشاوره تحصیلی تعامل بین مشاور و یک یا چند دانشجو است. هدف آن در واقع کمک به دانشجویان برای حل مشکلاتی که به عملکرد تحصیلی، اختلالات تفکر، درد و رنج عاطفی و یا مشکلات رفتاری دانشجویان مرتبط است میباشد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی زمینهیابی یا پیمایشی است که در سال 1393 بر روی 120 نفر ازدانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه ارزیابی ابعاد نگرش دانشجویان در سه حیطه شناختی، رفتاری و عاطفی بود، که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت وسپس اطلاعات جمع اوری شده با استفاده ازنرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ضمن از توزیع فراوانی برای توصیف دادهها و از آزمونهای مجذور کای و t مستقل برای بررسی تفاوت بین میانگین متغیرهاو همچنین، از روش لیهی به منظور اولویتبندی گویهها استفاده شده است.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که دیدگاه دانشجویان نسبت به حیطههای عاطفی، رفتاری وشناختی نگرش مثبتاست دبنابر این «نگرش» دانشجویان، نسبت به مراکز مشاوره تحصیلی مطلوب است (01/0 = α).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه بیانگر نگرش مثبت دانشجویان نسبت به امر مشاوره بوده است، که در صورت فراهم بودن بستر مناسب میتوان از این فرصت جهت پیشرفت دانشجویان در زمینههای مختلف استفاده نمود.
tabari F, fadaee F, kamkari K. Investigating the Attitudes of Students towards Educational Counseling Centers. IJNR 2017; 12 (3) :36-43 URL: http://ijnr.ir/article-1-1919-fa.html
تباری فریبا، فدایی فرشته، کامکاری کامبیز، فدایی بانو. بررسی ابعاد نگرش دانشجویان به مراکز مشاوره تحصیلی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1396; 12 (3) :36-43