[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 34-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عادت‌های مطالعه و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1394
یعقوب مدملی ، احمد اصلانی ، یسرا احمدی ، مهسا موسوی ، حمیده مشعلچی* ، مهدی نیک صفت ، مصطفی مدملی
دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران ، mashalchih@gmail.com
چکیده:   (6912 مشاهده)
مقدمه: نظر به اینکه روش مطالعه دانشجویان بر کل فرایند تحصیلی آنها اثرگذار است و درنهایت بر سرنوشت شغلی انها تأثیر گذار خواهد بود، این مطالعه با هدف تعیین عادت‌های مطالعه و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1394 بصورت سرشماری بر روی 174 دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد عادت‌های مطالعه (PSSHI) و پرسشنامه دموگرافیک بر پایه خودگزارش دهی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار SPSS18 و آزمون‌های آماری t مستقل، من ویتنی، آنالیز واریانس یک راهه و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافته‌ها: در این مطالعه 71 نفر مذکر (81/40 درصد) و 103 نفر مؤنث (2/59 درصد) و از این میان 97 نفررشته پرستاری، 15 نفر اتاق عمل، 21 نفر فوریت پزشکی بودند. میانگین نمره کل عادت‌های مطالعه دانشجویان 10 ± 2/46 بود. میان نمره کل عادات مطالعه با سال تحصیلی (001/0 > P)، محل سکونت (04/0 = P) و ساعات مطالعه در روز (04/0 = P) رابطه معنادار آماری وجود داشت. همچنین میان توانایی خواندن با مقطع تحصیلی (001/0 > P)، محل سکونت (001/0 > P)، سال تحصیلی (001/0 > P) و معدل (001/0 > P) رابطه معنادار آماری وجود داشت. میان انگیزش یادگیری با جنس رابطه معناداری وجود نداشت (93/0 = P) ولی میان انگیزش وسال تحصیلی رابطه معنادار وجودداشت (04/0 = P).
نتیجه گیری: با توجه به اینکه وضعیت مطالعه در بین دانشجویان این دانشگاه در حد نسبتاً مطلوب گزارش شده است به نظر می‌رسد دانشجویان به اندازه کافی با امکانات و شرایط یادگیری و مهارت‌های مطالعه آشنایی ندارند، لذا توصیه می‌شود که جهت بالا بردن مهارت‌های مطالعه در دانشجویان جدید الورود به هر دانشگاهی کارگاه‌های آموزشی در برنامه ریزی درسی آنها گنجانده شود به طوری که هنگام ورود به دانشگاه با این مهارت‌ها آشنا شوند که می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و بالا بردن انگیزه تحصیلی آنان مؤثر باشد.

 
واژه‌های کلیدی: عادت‌های مطالعه، دانشجویان، یادگیری، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 703 kb]   (1496 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1396/1/18 | پذیرش: 1396/9/7 | انتشار: 1396/9/7
فهرست منابع
1. 1. Fereydooni moghadam M, Cheraghian B. Study habits and its relation to academic performance in Abadan`s nursing students. Strides in development of medical education. 2009; 6(1): 21-28. [In Persian]
2. 2. Derossis AM, Rosa DD, Study habits of surgery residents Andperformanc on American Board of Surgery In ـTraining examination.\" The American journal of surgery 188.3 (2004): 230-236. [DOI:10.1016/j.amjsurg.2004.06.001] [PMID]
3. 3. Chen ML. Influence of grade level on perceptual learning style preferences and language learning strategies of Taiwanese English as origin language learners.. Learning and Individual Differences 2009; 19(2): 304-8. 2009
4. 4. Zarezadeh Y, Rasolabadi M. Students\' Study Skills and Habits and Some Related Factors in Kurdistan University of Medical Sciences. J Med Edu Dev. 2015; 8 (17) :29-37[In Persian]
5. 5. Gijbels D, Segers M, Struyf E. Constructivist learning environments and the (im)possibility to change students\' perceptions of assessment demands and approaches to learning." Instructional Science 36.5-6 (2008): 431-443
6. 6. Saif AA,Fathabadi J. Different approaches to lesson study and the relationship of study skills with academic achievement, gender and educational experience of university students. Daneshvar raftar.2009;15(33):29-40.
7. 7. Mousavinasab N, Fahri A, Mohammadzadeh A.[Medical Students\' Study Skills and Habits in Zanjan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education."Iranian journal of medical education 6.1 (2006): 101-107
8. 8. Karami A, Delavar A Bahrami H, Karimi Y. Development a measurement for learning & strategies & determain its relationship with academic achievement J Psychology 2006; 9(4).
9. 9. Reid WA, Duvall E, Evans P. Can we influence medical students\' approaches to learning? Med Teach 2005; 27(5): 401-7. [DOI:10.1080/01421590500136410] [PMID]
10. 10. Starke MC. Retention, bonding, and academic achievement: effectiveness of the college seminar in promoting collegesuccess .cited 1994
11. 11. DiPerna JC. Academic enablers and student achievement: Implications for assessment and intervention services in the schools. Psychology in the Schools.Psychology in the Schools 2006; 43(1): 7-17 [DOI:10.1002/pits.20125]
12. 12. Feizipour H, Zeinali A. The effect of teaching the learning and studying strategies on unsuccessful college students\' development in urmia university of medical sciences. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2013; 11 (1) :1-6[In Persian]
13. 13. Haycock K, Huang S. Are today\'s high school graduates ready. Thinking K-16. 2001;5(1):3-17.
14. 14. Franklin FA. Study habits of undergraduateeducation education students. ProQuest,2006:
15. 15. MacNamara D, Penner K. First-Year Math Students: Using Study Skills and Motivation to Predict Academic Success .2012.
16. 16. Spiegel GF, Barufalds JP. The effects of a contribution of text structure awareness and graphic post organizers on recall and retraction of science knowledge. J Res Sci Teach 1994, 31(9): 913-32 [DOI:10.1002/tea.3660310907]
17. 17. Hosseini MH, Ahmadieh MH, Shavazi MA, Farsani SE. Study Skills in Bachelor Students in the School of Public Health, Yazd, 2006. Strides Dev Med Educ 2008; 5(2): 88-93.
18. 18. Yip MC. Differences in learning and study strategies between high and low achieving university students: A Hong Kong study. Educational Psychology 2007; 27(5): 597-606. [DOI:10.1080/01443410701309126]
19. 19. Didarloo A, Khalkhali H, Rahimi B, Allahyari T. Study Skills and Factors Influencing it among Health Sciences Students of Urmia University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (9) :753-762[In Persian]
20. 20. Torshizi M, Varasteh S, Poor Rezaei Z, Fasihi R. Study Habits in Students of Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12 (11) :866-876[In Persian]
21. 21. Mashayekhi F, Rafati S, Mashayekhi M, Rafati F, Mohamadisardoo MR, Yahaghi E. The relationship between the Study Habits and the Academic Achievement of Students in Islamic Azad University of Jiroft Branch. International Journal of Current Research and Academic Review, 2 (6). 2014:182-7.
22. 22. Hashemian M, Hashemian A. Investigating study Habits of Library and Information Sciences Students of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (9) :751-757[In Persian]
23. 23. Shiva S, Mansourian A, Vatanpour M, Tirgar F. The relationship between study skill and academic achievement in dental students of Tehran University of Medical Sciences. jdm. 2015; 28 (3) :239-246[In Persian]
24. 24. Badele shamooshaki M T, Hosseini S A, Jafari S Y, Charkazi R, Bakhsha F. The Relationship between Students\' Study Skills and Academic Achievement. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (1) :66-71[In Persian]
25. 25. Nourian A A, Mousavinasab N, Fahri A, Mohammadzadeh A. Medical Students\' Study Skills and Habits in Zanjan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2006; 6 (1) :101-107[In Persian]
26. 26. Ravari A, Alhani F, Anoosheh M, Mirzaie-Khalilabadi T. The pattern of time management in college students of Kerman University of Medical Sciences in the year 2006. Iran South Med J. 2008; 11 (1) :76-84[In Persian]
27. 27. Shackebaei D, Siami S, Firouzabadi H, Eftekhari LM, Rezaei M, Hesari M, Afarangan F. Study Skills and their Correlation with Academic Satisfaction and Achievement among Medical and Pharmacy Students in Kermanshah University of Medical Sciences (2013). Educational Research in Medical Sciences Journal. 2016 Aug 31;4(2):1-6.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madmoli Y, Aslani A, Ahmadi Y, Mousavi M, Mashalchi H, Niksefat M et al . Study Habits and Related Factors in Students of Nursing and Midwifery College of Dezful University of Medical Sciences in 2015. IJNR 2017; 12 (5) :27-34
URL: http://ijnr.ir/article-1-1935-fa.html

مدملی یعقوب، اصلانی احمد، احمدی یسرا، موسوی مهسا، مشعلچی حمیده، نیک صفت مهدی و همکاران.. بررسی عادت‌های مطالعه و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1394. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1396; 12 (5) :27-34

URL: http://ijnr.ir/article-1-1935-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645