[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 24-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مادران به روش بارکلی بر بهبود رابطه والد-کودک دانش‌آموزان دارای اختلال کمبود توجه-بیش فعالی
شیرین پولادی، طیبه شریفی* ، ناصر باقری
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران ، sharifi_ta@yahoo.com
چکیده:   (366 مشاهده)

مقدمه: والدین اولین افرادی هستند که در سنین حساس رشد کودک، بیشترین تعامل را با او دارند و نقش مهمی را در رشد روانی-اجتماعی او ایفا می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مادران به روش بارکلی بر رابطه والد-کودک دانش‌آموزان دارای اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (attention deficit/hyperactiv disorder یا ADHD) پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی شهرکرد بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی مبتلا به ADHD شهرکرد در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان آنها 38 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به دو گروه آزمایش (19 نفر) و گروه گواه (19 نفر) گمارده شدند. قبل از ارائه مداخله هر دو گروه آزمایش و گواه پرسشنامه رابطه کودک-والد را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس، گروه آزمایش تحت مداخله آموزش والدین به روش بارکلی در طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای قرار گرفت اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس ارزیابی تشخیص بیش فعالی Vanderbilt-فرم معلم و فرم والدین، پرسشنامه رابطه کودک-والد و مصاحبه بالینی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 وآزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس یک متغیری نشان داد که این روش آموزش والدین بر تعارض (000/0 = P و 26/61 = F)، نزدیکی (000/0 = P و 12/59 = F)، وابستگی (003/0 = P و 00/10 = F) و نمره کل (000/0 = P و 66/88 = F) اثر مثبت و معنی داری داشت. بنابراین یافته‌های تحقیق گویای بهبود معنی دار رابطه والد-کودک در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه می‌باشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر و نیز در نظر گرفتن پژوهش‌های قبلی می‌توان چنین نتیجه گرفت که این مداخله در بهبود رابطه والد-کودک کودکان دارای ADHD مؤثر است. پژوهش حاضر به روانشناسان، مشاوران، روانپزشکان و خانواده‌ها در دست یابی و شناخت روش‌های اصلاحی و درمانی ایمن در جهت بهبود رابطه والد-کودک کمک می‌کند.
 

واژه‌های کلیدی: آموزش مادران به روش بارکلی، رابطه والد-کودک، کمبود توجه-بیش فعالی
متن کامل [PDF 593 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poladi S, Sharifi T, Baghery N. The Effect of Mothers Training by Barkley's Method on Parent-Child Relation Improvement of Students with Attention-Deficit Hyperactivity Disorders (ADHD). IJNR. 2018; 13 (4) :24-31
URL: http://ijnr.ir/article-1-1938-fa.html

پولادی شیرین، شریفی طیبه، باقری ناصر. تأثیر آموزش مادران به روش بارکلی بر بهبود رابطه والد-کودک دانش‌آموزان دارای اختلال کمبود توجه-بیش فعالی. پژوهش پرستاری. 1397; 13 (4) :24-31

URL: http://ijnr.ir/article-1-1938-fa.html



جلد 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781