دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، h_hojjati1362@yahoo.com
چکیده: (6332 مشاهده)
مقدمه: عزتنفس از اساسیترین عوامل رشد مطلوب شخصیت فرد است. که با افزایش آن موجب تغییرات مثبت در سلامت روانی فرد میگردد. بر اساس این میتوان با نقل داستانهای بیان شده در قرآن در هدایت و تربیت و اصلاح کودکان قدم بر داشت. این پژوهش بر آن است تا اثر بخشی قصههای قرآنی بر تقویت عزت نفس را در کودکان پیش دبستانی بررسی کند.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی کلاسیک با پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه مداخله و کنترل بر روی 60 کودک پیشدبستانی شهرستان گنبدکاووس با روش نمونهگیری تصادفی سال 1395 انجام گردید درگروه آزمایش قصه قرآنی در طول هشت جلسه (هفتهای دو جلسه به مدت 60 دقیقه) انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تی زوج و تی مستقل و نرمافزار آماری SPSS ویرایش 16 استفاده شد.
یافتهها: دادهها توسط آزمون آماری تی مستقل انجام شد که نشان میدهد عزت نفس کودکان در گروه کنترل (7/4)03/27 و در گروه آزمون (6/4)3 7/27 بعد مداخله را نشان داد که آزمون تی مستقل اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (054/0 = P). در مقایسه ابعاد عزتنفس گروه آزمون و کنترل فقط در بعد عزتنفس خانودگی اختلاف معنیداری مشاهده شد (006/0 = P).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد قصههای قرآنی بر عزت نفس کودکان تأثیر معنی داری ندارد و فقط بر عزت نفس کودکان در بعد خانوادگی مؤثر است. میتوان از خانواده کودکان پیش دبستانی به عنوان بازوی توانمند در فراهم آوردن زمینه لازم جهت ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به ارزشها و مسائل اعتقادی و دینی بهره جست.
jafarizadeh F, hojati H. The Effect of Qur'anic Stories on Preschoolers' Self-esteem During 2015-2016. IJNR 2017; 12 (3) :1-6 URL: http://ijnr.ir/article-1-1946-fa.html
جعفری زاده فاطمه، حجتی حمید. تأثیر قصههای قرآنی بر عزت نفس کودکان پیش دبستانی گنبد کاووس در سال 1395. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1396; 12 (3) :1-6