[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 25-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی آموزش مادر بر کاهش اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی در کودک و افسردگی مادر
لیلا بخشی سورشجانی*
گروه روان‌شناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران ، bakhsh.la@gmail.com
چکیده:   (1418 مشاهده)


مقدمه: روش آموزش والدین به دلیل ویژگی‌های منحصربفرد خود در میان روش‌های درمانی، یک وجه مکمل مداخله‌های روان درمانی است که در آن به والدین و دیگر مراقبان، فنون مقابله با مشکلات رفتاری کودکان آموزش داده می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری توأم با مدیریت رفتار مادر بر افسردگی مادران و نارسایی توجه-بیش‌فعالی کودکان 10-7 سال انجام شده‌است.
روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون-پی‌گیری با گروه کنترل است که در مدارس ابتدایی شهرستان بهبهان و در سال 1393 انجام شده است. جامعه آماری شامل مادران افسرده کودکان 10-7 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه –بیش‌فعالی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 24 نفر از مادران مبتلا به افسردگی می‌باشند که از بین 320 نفر از مادران دانش‌آموزان انتخاب شدند، که کودکان آنان اختلال نارسایی‌توجه-بیش‌فعالی داشتند. این نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه کانرز والد بود که روایی و پایایی آن‌ها تأیید شد. گروه آزمایش 18 جلسه مداخله گروهی دریافت کردند. توصیف داده‌ها توسط میانگین و انحراف‌معیار و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها در سطح معنی‌داری 05/0 > P انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس در پس‌آزمون نشان داد، میانگین نمره افسردگی مادران در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته (27/81 = F، 001/0 < P)، اما میانگین نمره‌ها در اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی کودکان کاهش معنی‌داری نیافت (821/0 = F، 357/0 = P)،. میانگین نمره‌های افسردگی و اختلال نارسایی توجه –بیش‌فعالی در مرحله پی‌گیری در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنی‌دار نشان داد (به‌ترتیب 87/27 = F، 001/0 < P؛ 32/10 = F، 004/0 <  P).
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش مبنی بر اثر درمان شناختی- رفتاری توأم با مدیریت رفتار مادر بر کاهش افسردگی مادر و علائم نارسایی توجه-بیش‌فعالی کودکان، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی و درمانی با تاکید بیشتر بر چگونگی ارتباط مادر و کودک برای مادران با کودکان دبستانی استفاده گردد تا از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری، درمانی و تحصیلی در کودکان پیشگیری نموده و باعث سلامت مادر و کودک شود.
 

واژه‌های کلیدی: درمان‌گروهی شناختی-رفتاری، آموزش مدیریت‌رفتار مادر، افسردگی‌مادر، اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی
متن کامل [PDF 565 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshi Sourashjani L. Investigation of Effectiveness of Mothers’ Training on Reduction of Attention Deficit Hyperactivity Disorder Symptoms on Children and Mothers’ Depression. IJNR. 2018; 13 (2) :25-33
URL: http://ijnr.ir/article-1-1956-fa.html

بخشی سورشجانی لیلا. بررسی اثر بخشی آموزش مادر بر کاهش اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی در کودک و افسردگی مادر. پژوهش پرستاری. 1397; 13 (2) :25-33

URL: http://ijnr.ir/article-1-1956-fa.html



جلد 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3795