دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران ، Mohammadpour_sattar@yahoo.com
چکیده: (4732 مشاهده)
مقدمه: دانش منبع ارزشمند و راهبردی و نیز مهمترین متغیر رشد همهجانبه سازمانها و بنگاههای سلامت محور محسوب میشود. امروزه، سازمانها فقط به سرمایه و نیروی انسانی محدود نمیشوند. درنتیجه سازمانها برای بهبود و حفظ قدرت رقابتی خود به عرصه مدیریت دانش گام نهادهاند. این رقابت در سازمانهای سلامت محور و مرتبط با سیستمهای بهداشت و سلامت جامعه نیز وجود دارد. در سازمانها و سیستمهای سلامت محور یک فاصله بین مدیریت دانش و عملکرد آنها وجود دارد که میبایست بوسیله یک مدل این فاصله برداشته شود. این پژوهش با هدف طراحی مدلی که بتواند با تعیین سطوح و لایههای مختلف مدیریت دانش نظام ارتباطی، نقش و کارکردهای تعاملی این لایهها در دستیابی سازمان به اهداف خود شامل اشتراک گذاری و بکارگیری دانش انجام شد.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است اما ازلحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی/ پیمایشی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها از نوع کمی میباشد، برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری گروهی استفاده گردیده است و حجم نمونه جامعه آماری موردنظر برابر با 70 نفر برآورد شده است، در این پژوهش با بررسی گسترده مبانی نظری، عوامل اولیه مؤثر در مدل تنظیم گردید، و پس از ارائه پرسشنامه اولیه تحقیق و دریافت نظرات خبرگان و اصلاح و تعدیل عوامل مدل مفهومی تحقیق طراحی گردید که در آن دو عامل و چندین مؤلفه شناسایی و تبیین گردیدند، پس از روشن شدن عوامل، مؤلفهها و شاخصهای نظام مدیریت دانش در سازمانهای بزرگ، به روش ضریب معناداری و ضرایب استاندارد بار عاملی با استفاده از نرمافزار Smart PLS اقدام به تأیید فرضیههای تحقیق شده است و سپس مدل نهایی نظام مدیریت دانش طراحی گردید.
یافتهها: اولین قسمت شامل بررسی ضرایب معناداری Z (مقادیر t-values) مربوط به هر یک از فرضیهها بود. خروجی مدل نشان داد که ضریب معناداری 14 مسیر میان مؤلفههای تعیینشده در مدل مفهومی تحقیق معنیدار هستند. خروجی ضریب استانداردشده مسیر میان مؤلفهها و عوامل بیانگر این مطلب است مؤلفه سیاستگذاری به میزان 92% از تغییرات عامل سطوح سازمانی را بهطور مستقیم تعیین میکند.
نتیجه گیری: مدل ارائهشده در نظام مدیریت دانش سازمانهای بزرگ نظیر سازمانهای سلامت محور، مدلی ساده و درعینحال قابل پیادهسازی است که از آن میتوان بعنوان یک پل در مدیریت دانش و عوامل سازمانی استفاده کرد.
Ahmadvand A, Movahedi M, Ghazizadehfard S Z, Mohammad Pour S. Designing Knowledge Management Systems of Health-Oriented Organizations. IJNR 2017; 12 (4) :76-81 URL: http://ijnr.ir/article-1-1962-fa.html
احمدوند علیمحمد، موحدی مسعود، قاضیزاده فرد سید ضیاءالدین، محمدپور ستار. طراحی نظام مدیریت دانش سازمانهای بزرگ سلامت محور. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1396; 12 (4) :76-81