[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی بکارگیری شبکه های اجتماعی مجازی در یادگیری و آموزش از منظر استادان و دانشجویان
راضیه رضایی، فاطمه زارعی* ، هادی طهرانی
استادیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران ، f.zarei@modares.ac.ir
چکیده:   (182 مشاهده)
مقدمه : به پشتوانه شواهد علمی بهینه سازی نظام آموزش و پژوهش در بستر شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضرروی به نظر می رسد. از آنجا که دانشجویان و اساتید نظام آموزش عالی در زمره  مشتریان آن  قرار می گیرند، هدف این مطالعه واکاوی  دیدگاه ها و نقطه نظرات ایشان در پاسخ  به  چرایی به کاربست شبکه های مجازی در سیستم یادگیری و آموزش به روش شناسی کیفی بود.
روش کار: این مطالعه، به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. 24 مشارکت کننده به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه فردی، عمیق و نیمه ساختارمند جمع آوری و ضبط شد. پس از پیاده سازی متن مصاحبه  با استفاده  از نرم افزار MaxQdata10 مطابق مراحل تحلیل محتوای گرانهایم مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل داده ها ، منجر به استخراج 279کد، 15زیرطبقه، 6 طبقه فرعی و 2 درون مایه اصلی شامل "منافع درک شده شبکه های اجتماعی در فرایند آموزش و یادگیری (4طبقه فرعی)،و موانع درک شده شبکه های اجتماعی در فرایند آموزش و یادگیری (2طبقه فرعی )" گردید.
نتیجه گیری: این مطالعه مزیت ها، معایب و کاربردهای آموزشی شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش را نشان داد. به کار گیری شبکه های اجتماعی و  فضای مجازی در هر دو فرایند آموزش و یادگیری از منظر ذینفعان این حوزه  یعنی استاد و دانشجو مورد پذیرش است. یادگیری غنی شده ی مبتنی بر وب ، علی رغم موانع و چالش های درک شده  بستری مناسب برای تسهیل، تسریع و خلاقیت در فرایند آموزشی است.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری، آموزش، شبکه های اجتماعی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 330 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقات کیفی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei R, Zarei F, Tehrani H. Exploring the Use of Social Media on Teaching and Learning Science from Teachers and Students Viewpoint . IJNR. 2018; 13 (1) :1-10
URL: http://ijnr.ir/article-1-2029-fa.html

رضایی راضیه، زارعی فاطمه، طهرانی هادی. واکاوی بکارگیری شبکه های اجتماعی مجازی در یادگیری و آموزش از منظر استادان و دانشجویان. پژوهش پرستاری. 1397; 13 (1) :1-10

URL: http://ijnr.ir/article-1-2029-fa.html



جلد 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3638