[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 62-54 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دیدگاه های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیل‌کننده‌های فعالیت‌های پژوهشی دانشجویی در سال 1395
سمانه نجفی ، آرزو داوری نیا مطلق قوچان ، حسین شبان ، رضا زروندی*
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، Raza_zarvandi@yahoo.com
چکیده:   (3827 مشاهده)
مقدمه: امروزه کشورها بر اساس توانایی در تولید و کاربرد دانش طبقه­بندی می­شوند. در دنیای پیشرفت دانش و اطلاعات امروز، برای پیشرفت رشته­هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مراقبت از بیمار نقش دارند مانند سایر رشته­های دانشگاهی به پژوهش نیاز است و گسترش دانش حرفه ای؛ برای پیشرفت مداوم در مراقبت از بیماران ضروری است.
هدف: هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه­های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیل­کننده­های فعالیت­های پژوهشی دانشجویی در سال 1395 می­باشد.
روش: این مطالعه مقطعی با شرکت 70 نفر از اعضای هیئت علمی و 253 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395 انجام شد. داده­ها از طریق فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر­ساخته فعالیت­های پژوهشی دانشجویی به روش تصادفی طبقه­ای برای دانشجویان و روش سرشماری برای اعضای هیئت علمی جمع‌آوری شد. روایی صوری و محتوای ابزارها توسط 10 تن از اعضای هیأت علمی خبره تایید شد. برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضریب بدست آمده برابر با 98/0 بود.  داده­ها به‌وسیله نرم­افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون­های آماری همچون تی­مستقل، ANOVA و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمون­ها در سطح کمتر از 05/0 معنی­دار لحاظ گردید.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که بیشتر موانع فعالیت­های پژوهشی دانشجویی مربوط به موانع آموزشی با فراوانی نسبی 4/90 درصد می­باشد. طبق نتایج آزمون تی مستقل، مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان در حوزه­های اقتصادی و سازمانی مربوط به فعالیت­های پژوهشی دانشجویی به ترتیب با 009/0P= و 001/0P< تفاوت آماری معناداری داشت.
نتیجه­گیری: باتوجه به اینکه تأثیرگذارترین مانع در ترغیب دانشجویان به پژوهش، موانع آموزشی می­باشد، لذا این مهم، توجه مدیران و برنامه­ریزان آموزشی را در جهت ارتقای فعالیت­های پژوهشی و پیشبرد اهداف مدنظر می­طلبد.
 
واژه‌های کلیدی: پژوهش، دانشجو، هیأت علمی.
متن کامل [PDF 1078 kb]   (1354 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری داخلی جراحی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/10/30 | انتشار: 1397/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi S, Davarinia A, Shaban H, Zarvandi R. The comparison of students and faculty members' viewpoints on barriers and facilitators of research activities among student in Gonabad University of Medical Sciences in 2017 . IJNR 2019; 13 (6) :54-62
URL: http://ijnr.ir/article-1-2080-fa.html

نجفی سمانه، داوری نیا مطلق قوچان آرزو، شبان حسین، زروندی رضا. مقایسه دیدگاه های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیل‌کننده‌های فعالیت‌های پژوهشی دانشجویی در سال 1395. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1397; 13 (6) :54-62

URL: http://ijnr.ir/article-1-2080-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645