[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 56-62 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای عوامل پیش‌بینی کننده انتقال یادگیری به محیط کار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی
خلیل زندی* ، بابک عبدالملکی، لیلا نعمتی
دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، zandikhalil@yahoo.com
چکیده:   (123 مشاهده)
مقدمه: اثربخشی دوره‌های آموزش سازمانی در گرو انتقال یادگیری به محیط کار است و لذا شناسایی عوامل پیش‌بینی کننده انتقال یادگیری به یکی از دغدغه‌های پژوهش در حوزه توسعه منابع انسانی تبدیل شده است. در عین حال، مطالعات اخیر از این ایده حمایت می‌کنند که عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری تحت تأثیر فرهنگ و بافت خاص هر سازمان هستند. با این رویکرد، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل کننده نوع سازمان (خصوصی یا دولتی) در ارتباط بین عوامل سازمانی و انتقال یادگیری به محیط کار بود.
روش کار: پژوهش حاضر جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی است. داده‌های این پژوهش در نیمه دوم سال 1396 گردآوری شد. جامعه آماری، کارکنان پرستاری بیمارستان خصوصی بوعلی سینا و بیمارستان دولتی بعثت شهر همدان بودند. با استفاده از شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 283 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته سنجش عوامل سازمانی و پرسشنامه سنجش انتقال یادگیری به محیط کار بود. روایی پرسشنامه‌ها با استناد به نظر متخصصان، و پایایی آن‌ها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS نسخه  20 و آزمون‌های آماری تحلیل رگرسیون تعدیل کننده و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که نحوه ارتباط دولتی و خصوصی متفاوت از یکدیگر است (05/0 > P، 17/4 = t)؛ به‌طوری که در بیمارستان دولتی، دو متغیر حمایت همکار (05/0 > P، 221/0 = Beta) و جو مشارکتی (05/0 > P، 195/0 = Beta)، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های انتقال یادگیری به محیط کار هستند. اما در بیمارستان خصوصی، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های انتقال یادگیری، فرصت کاربست (05/0 > P، 526/0 = Beta) و حمایت سرپرست (05/0 > P، 260/0 = Beta) هستند.
نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌های پژوهش، پیش‌بینی کننده‌های انتقال یادگیری به محیط کار، در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی متفاوت هستند. بر این اساس، به‌منظور بهبود انتقال یادگیری به محیط کار، پیشنهاد می‌شود که مدیران در بیمارستان‌های دولتی توجه خود را بیشتر به ارتقای جو همکارانه و مشارکتی معطوف نمایند و در بیمارستان‌های خصوصی نیز بهتر است که بیشتر به بهبود تعاملات سرپرستان و زیردستان و دادن آزادی عمل بیشتر به زیردستان توجه شود.
 
واژه‌های کلیدی: انتقال یادگیری به محیط کار، جو مشارکتی، حمایت سرپرست، حمایت همکار، فرصت کاربست
متن کامل [PDF 718 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zandi K, Abdolmaleki B, Nemati L. A Comparative Study of the Predictive Factors of Learning Transfer to Workplace in Public and Private Hospitals. IJNR. 2019; 14 (3) :56-62
URL: http://ijnr.ir/article-1-2123-fa.html

زندی خلیل، عبدالملکی بابک، نعمتی لیلا. بررسی مقایسه‌ای عوامل پیش‌بینی کننده انتقال یادگیری به محیط کار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی. پژوهش پرستاری. 1398; 14 (3) :56-62

URL: http://ijnr.ir/article-1-2123-fa.html



جلد 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977