دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، shghiyas@tums.ac.ir
چکیده: (5531 مشاهده)
مقدمه: درک از بیماری در نحوه رفتار فرد، تطابق وی با بیماری، کنترل بیماری توسط خود فرد و درنتیجه بیماری تأثیرگذار است. مداخلات بهداشتی بر اساس فهم و ادراک از بیماری میتواند در ارتقاء سلامتی و بهبودی بیمار، مفید واقع گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل لونتال بر درک از بیماری، بیماران مبتلا به دیابت انجام شد.
روش: ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع کارآزمایی بالینی و دو گروهی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ روی ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دیﺎﺑﺖ ﻣﺮاﺟﻌﻪﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪدرمانگاه دیﺎﺑﺖ شهرستان قوچان اﻧﺠﺎم ﮔﺮدیﺪ. ﺗﻌﺪاد 80 بیمار ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ورود و ﺧﺮوج اﻧﺘﺨﺎب و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل و ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و مشخصات بیماری و پرسشنامه درک از بیماری (IPQ-R) ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدیﺪ. گروه مداخله در طی 2 جلسه, تحت آموزش مبتنی بر حیطه های مدل لونتال قرار گرفتند. سنجش افراد سه ماه بعد از انجام مداخله صورت گرفت و نتایج توسط نرم افزار SPSS 22 و آزمون T test و کای دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین کل درک از بیماری در گروه مداخله، قبل از مداخله برابر 971/12 ± 53/94 بود که بعد از انجام مداخله آموزشی به 772/9 ± 47/121رسید. در گروه کنترل نیز این میزان قبل از مداخله برابر785/14 ± 65/93 بود و بعد از انجام مطالعه به 191/14 ± 05/93رسید و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود (0.05>p).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، بیماران مبتلا به دیابت پس از مداخله آموزشی درک بهتری نسبت به بیماری خود پیدا کردند و این ممکن است موجب تبعیت بهتر از درمان و کاهش عوارض دیابت در بیماران گردد.
sadeh tabarian M, Ghiyasvandian S, haghani S. The effect of education based on Leventhal's model on perception of disease in diabetic patients . IJNR 2019; 13 (6) :76-82 URL: http://ijnr.ir/article-1-2142-fa.html
ساده تبریان منصوره، غیاثوندیان شهرزاد، حقانی شیما. تاثیر آموزش مبتنی بر مدل خود تنظیمی لونتال بر درک از بیماری ، بیماران مبتلا به دیابت. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1397; 13 (6) :76-82