[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 82-76 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر مدل خود تنظیمی لونتال بر درک از بیماری ، بیماران مبتلا به دیابت
منصوره ساده تبریان ، شهرزاد غیاثوندیان* ، شیما حقانی
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، shghiyas@tums.ac.ir
چکیده:   (5531 مشاهده)
مقدمه: درک از بیماری در نحوه رفتار فرد، تطابق وی با بیماری، کنترل بیماری توسط خود فرد و درنتیجه بیماری تأثیرگذار است. مداخلات بهداشتی بر اساس فهم و ادراک از بیماری می‌تواند در ارتقاء سلامتی و بهبودی بیمار، مفید واقع گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل لونتال بر درک از بیماری، بیماران مبتلا به دیابت انجام شد.
روش: ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع کارآزمایی بالینی و دو گروهی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ روی ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دیﺎﺑﺖ ﻣﺮاﺟﻌﻪﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪدرمانگاه دیﺎﺑﺖ شهرستان قوچان اﻧﺠﺎم ﮔﺮدیﺪ. ﺗﻌﺪاد 80 بیمار ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ورود و ﺧﺮوج اﻧﺘﺨﺎب و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل و ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و مشخصات بیماری و پرسشنامه درک از بیماری (IPQ-R) ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدیﺪ. گروه مداخله در طی 2 جلسه, تحت آموزش مبتنی بر حیطه های مدل لونتال قرار گرفتند. سنجش افراد سه ماه بعد از انجام مداخله صورت گرفت و نتایج توسط نرم افزار SPSS 22 و آزمون T test و کای دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:  میانگین کل درک از بیماری در گروه مداخله، قبل از مداخله برابر 971/12 ± 53/94  بود که بعد از انجام مداخله آموزشی به  772/9 ± 47/121رسید. در گروه کنترل نیز این میزان قبل از مداخله برابر785/14 ± 65/93 بود و بعد از انجام مطالعه  به  191/14 ± 05/93رسید و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود (0.05>p).
نتیجه گیری:  بر اساس نتایج مطالعه حاضر، بیماران مبتلا به دیابت پس از مداخله آموزشی درک بهتری نسبت به بیماری خود پیدا کردند و این ممکن است موجب تبعیت بهتر از درمان و کاهش عوارض دیابت در بیماران گردد.
 
واژه‌های کلیدی: مدل خود تنظیمی لونتال، درک از بیماری، دیابت
متن کامل [PDF 1051 kb]   (2531 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری داخلی جراحی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/4/19 | پذیرش: 1397/4/23 | انتشار: 1397/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeh tabarian M, Ghiyasvandian S, haghani S. The effect of education based on Leventhal's model on perception of disease in diabetic patients . IJNR 2019; 13 (6) :76-82
URL: http://ijnr.ir/article-1-2142-fa.html

ساده تبریان منصوره، غیاثوندیان شهرزاد، حقانی شیما. تاثیر آموزش مبتنی بر مدل خود تنظیمی لونتال بر درک از بیماری ، بیماران مبتلا به دیابت. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1397; 13 (6) :76-82

URL: http://ijnr.ir/article-1-2142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660