[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 77-72 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین پیامد تریاژ تلفنی در بیماران با شکایت درد قفسه سینه در مرکز اورژانس 115 استان قم طبق پروتکل اصلاح شده نیوجرسی در نیمه اول سال 1396
معصومه ابام ، فاطمه پاشایی ثابت* ، محمد پرورش مسعود ، سمیه مومنیان
دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، pashaii1392@gmail.com
چکیده:   (4283 مشاهده)
مقدمه: شایعترین شکایت بیماران قلبی احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه است. تاخیر در انتقال بیماران از لحظه شروع علائم تا رسیدن به یک مرکز درمانی از مهمترین دلایل مرگ و میر این بیماران است. ارتباطی مستقیم بین خدمات زود هنگام ارائه شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی با پیامدهای مثبت درمانی و کاهش مرگ و میر وجود دارد. بااستفاده از پروتکل تریاژ تلفنی توسط کارشناسان مرکز ارتباطات تاخیر در اعزام آمبولانس ها برای بیماران در معرض خطر بیشتر و خطای شغلی کاهش میابد.
هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی پیامد تریاژ تلفنی در بیماران با شکایت احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه طبق پروتکل اصلاح شده نیوجرسی در نیمه اول سال 96 ذر مرکز استان قم میباشد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی تعداد 550 نفر از تماس‌گیرندگان با اورژانس 115 در نیمه اول سال 1396 با شکایت احساس درد در قفسه سینه به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند، داده‌ها با استفاده از چک‌لیست محقق ساخته جمع‌آوری شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار،) آمار استنباطی (کای‌دو و تی مستقل) و با فاصله اطمینان 95%نجام گرفت.
یافته‌ها:از بین 550 نفر نمونه ثبت شده 202 نفر توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و برای 347 نفر آمبولانس اعزام نشده بوداز بین این 347 نفر با196 نفر ارتباط برقرار شد و نتیجه عدم اعزام آمبولانس سوال شد. در نهایت کارشناسان مرکز اورژانس استان قم تریاژ بیماران با شکایت درد قفسه سینه بر اساس پروتکل نیوجرسی را در 31/60% درست و در 68/39% اشتباه انجام داده بودند. بر اساس یافته‌های جانبی این تحقبق بین جنس و شیفت کاری با نحوه تریاژ ارتباط معناداری وجود نداشت ولی بین سن و تاریخ تماس با نحوه تریاژ ارتباط معناداری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: کارشناسان در مرکز اورژانس استان قم با استفاده از پروتکل نیوجرسی تریاژ موارد غیر فوری را با حفظ ایمنی بیماران در سطح مطلوبی انجام داده‌اند ولی در تشخیص موارد فوری احتیاج به دقت و مطالعه بیشتر وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: تریاژ تلفنی- اورژانس پیش بیمارستانی-دردقفسه سینه
متن کامل [PDF 553 kb]   (1580 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بخش های ویژه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/9/11 | انتشار: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abam M, pashaei sabet F, parvaresh masoud M, momenian S. Determining the Telephony Triage Outcome in Patients with Chest Pain in Emergency Center in 115 provinces of Qom according to the New Jersey Modified Protocol in the first half of 1396. IJNR 2019; 14 (1) :72-77
URL: http://ijnr.ir/article-1-2195-fa.html

ابام معصومه، پاشایی ثابت فاطمه، پرورش مسعود محمد، مومنیان سمیه. تعیین پیامد تریاژ تلفنی در بیماران با شکایت درد قفسه سینه در مرکز اورژانس 115 استان قم طبق پروتکل اصلاح شده نیوجرسی در نیمه اول سال 1396. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (1) :72-77

URL: http://ijnr.ir/article-1-2195-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657