[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 63-69 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر فرسودگی تحصیلی و خودکنترلی دانشجویان
ساناز دلی‌لر، ناهید هواسی*
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ایوانغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران ، havassi.n2020@gmail.com
چکیده:   (138 مشاهده)


مقدمه: فرسودگی تحصیلی و فقدان خودکنترلی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد دانشجویان است که توجه به آنها ضرورت دارد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش خودکنترلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه یاد شده، 30 نفر از دانشجویانی که در پرسشنامه فرسودگی تحصیلی شائوفلی و همکاران (2002) و پرسشنامه خودکنترلی تانجی و همکاران (2004) به ترتیب نمرات بالاتر و پایین‌تر از میانگین کسب کرده بودند، به شیوه در دسترس انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای واقعیت درمانی گروهی و با توالی هر هفته یک جلسه شرکت نمودند. گروه کنترل نیز تا پایان فرآیند پژوهش هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند. داده‌های به دست آمده از هر دو گروه با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و خود کنترلی در دو گروه آزمایش و کنترل پس از مداخله درمانی تفاوت معناداری مشاهده گردید. به این صورت که واقعیت درمانی گروهی باعث کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش خودکنترلی در گروه آزمایش شد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که واقعیت درمانی گروهی در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش خودکنترلی سودمند است و می‌توان از این روش مداخله بر کمک به حل مشکلات دانشجویان کمک کرد.
 

واژه‌های کلیدی: خودکنترلی، فرسودگی تحصیلی، واقعیت درمانی گروهی
متن کامل [PDF 513 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delilar S, Havasi N. Effectiveness of Reality Therapy on Reducing Academic Burnout and Increasing Student Self –Control. IJNR. 2019; 14 (3) :63-69
URL: http://ijnr.ir/article-1-2228-fa.html

دلی‌لر ساناز، هواسی ناهید. اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر فرسودگی تحصیلی و خودکنترلی دانشجویان. پژوهش پرستاری. 1398; 14 (3) :63-69

URL: http://ijnr.ir/article-1-2228-fa.html



جلد 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977