[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 15، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت رضایت از زندگی زنان شاغل مبتنی بر مولفه های توانمندی های منش و تدوین
مهتاب بیات ریزی، حسین سلیمی، کیومرث فرح بخش، نورعلی فرخی
چکیده:   (76 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت رضایت از زندگی زنان شاغل مبتنی بر مولفه های ­توانمندی منش، تدوین و اثر ­بخشی برنامه مداخلاتی مثبت­گرا بر ارتقای رضایت از زندگی بوده است. به عبارت دیگر در این پژوهش مقیاس تحلیل عاملی پرسشنامه رضایت از زندگی و نسخه کوتاه پرسشنامه ارزش­های فعال در عمل، اعتبار و روایی هر دو پرسشنامه، رابطه میان فضائل و توانمندی ­های منش با رضایت از زندگی و اثر بخشی آموزش مولفه ­های توانمندی - منش بر مقیاس رضایت از زندگی زنان شاغل مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور اجرای این پژوهش ازمطالعات همبستگی، از نوع پیش­بین استفاده شده است. روش پژوهش در این مطالعه طرح ترکیبی متوالی سه مرحله­ای بوده است. تحقیق ترکیبی به معنای ترکیب هر دو رهیافت کیفی و کمی تحقیق بوده است. با توجه به جمعیت 9682 نفری زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و جدول نمونه­گیری کرچی و مورگان (1970)، تعداد 318 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای به عنوان نمونه انتخاب شده است. دربخش کیفی نیز از روش نمونه­گیری هدفمند استفاده شد. جهت جمع­ آوری اطلاعات در بخش کمی از فرم کوتاه پرسشنامه ارزش­های فعال در عمل (VIA-72 پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS)، در بخش کیفی از مصاحبه نیمه سا ختار یافته ­­ای با چارچوب نظری روان­ شناسی مثبت­گرا استفاده­ شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش کمی از روش­های همبستگی و تحلیل الگوی معادلات ساختاری، در بخش کیفی از تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه­ ها استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد، که همه شش فضیلت با مقیاس رضایت از زندگی رابطه مثبت معنادار دارد. به علاوه نتایج حاکی از آنند که آموزه های مولفه های توانمندی - منش به صورت مستقیم با رضایت از زندگی رابطه دارند. رابطه مستقیمی نیز میان آموزش این مولفه ها بر افزایش رضایت از زندگی مشاهده شده است. همچنین تدوین برنامه مداخلاتی مثبت گرا در نمونه ایرانی، کاملا با الگوی مطرح شده توسط سلیگمن مطابقت دارد. در پایان باید گفت بر مبنای نتایج بخش کمی و کیفی پژوهش حاضر، برنامه مداخلاتی مثبت­گرا منجر به ارتقاء رضایت از زندگی زنان شاغل گردید.

واژه‌های کلیدی: رضایت از زندگی، برنامه مداخلاتی مثبت گرا، زنان شاغل
     
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1398/7/6 | پذیرش: 1399/5/10 | انتشار: 1399/5/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayat Rizi M, Salimi H, Farahbakhsh K, Ali Farokhi N. An assessment of the impact of teaching positive intervention program on life satisfaction of the employed women.. IJNR. 2020; 15 (3)
URL: http://ijnr.ir/article-1-2299-fa.html

بیات ریزی مهتاب، سلیمی حسین، فرح بخش کیومرث، فرخی نورعلی. بررسی وضعیت رضایت از زندگی زنان شاغل مبتنی بر مولفه های توانمندی های منش و تدوین. پژوهش پرستاری. 1399; 15 (3)

URL: http://ijnr.ir/article-1-2299-fa.html



جلد 15، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212