[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 15، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 76-69 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افز ایش انگیزش یادگیری دانشجویان
سیما خامدی ، غلامحسین انتصار فومنی* ، مسعود حجازی ، مجتبی امیری مجد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران ، ghfoumany@yahoo.com
چکیده:   (2802 مشاهده)
مقدمه: انگیزش عاملی درونی است که فرد را از درون به فعالیت واداشته و منبعی از نیازهای فرد است و داشتن انگیزه برای یادگیری بسیار با اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین  اثربخشی آموزش " راهبردهای فراشناخت" بر افزایش انگیزش یادگیری دانشجویان انجام شد.
روش کار:  این پژوهش  به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیر ی با گروه گواه بود.  جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان کارشناسی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد ابهر  در سال تحصیلی 98- 97  بودند. از میان آن ها 30 تن با  روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. داده ها با پرسشنامه " راهبردهای انگیزشی برای یادگیری ") Motivated  Strategies  Learning Questionnaire)  جمع آوری شد. روایی پرسشنامه بوسیله اعضای هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد زنجان تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد.
گروه مداخله  در ده جلسه 90 دقیقه ای با  روش " راهبردهای فراشناخت "  آموزش دیدند. پرسشنامه" راهبردهای انگیزشی برای یادگیری " را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته ها: در مراحل پیش آزمون،  پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در  مولفه خودکارآمدی(32/10=F ،01/0>P)، ارزشگذاری درونی (83/8=F ،006/0>P)، اضطراب امتحان(80/5=F ،023/0>P)، راهبردهای شناختی(20/6=F ،019/0>P)،  خود تنظیمی(24/48=F ،001/0>P)، نمره کل انگیزش یادگیری(05/5=F ،033/0>P) تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری: " راهبردهای فراشناخت " باعث افزایش انگیزش یادگیری دانشجویان شد و این افزایش در طی زمان پایدار بود. بنابراین، پیشنهاد می شود روانشناسان و اساتید می توانند از روش مذکور برای افزایش انگیزش یادگیری دانشجویان استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، راهبردهای فراشناخت، انگیزش، یادگیری.
متن کامل [PDF 235 kb]   (1336 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1399/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khmedi S, Entesar Foumany G, Hejazi M, Amiri Majd M. The Effectiveness of eduction Metacognitive Strategies on Increasing Learning Motivation Student. IJNR 2020; 15 (1) :69-76
URL: http://ijnr.ir/article-1-2326-fa.html

خامدی سیما، انتصار فومنی غلامحسین، حجازی مسعود، امیری مجد مجتبی. اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افز ایش انگیزش یادگیری دانشجویان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (1) :69-76

URL: http://ijnr.ir/article-1-2326-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710