دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران ، ghfoumany@yahoo.com
چکیده: (2802 مشاهده)
مقدمه: انگیزش عاملی درونی است که فرد را از درون به فعالیت واداشته و منبعی از نیازهای فرد است و داشتن انگیزه برای یادگیری بسیار با اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش " راهبردهای فراشناخت" بر افزایش انگیزش یادگیری دانشجویان انجام شد. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیر ی با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان کارشناسی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد ابهر در سال تحصیلی 98- 97 بودند. از میان آن ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. داده ها با پرسشنامه " راهبردهای انگیزشی برای یادگیری ")Motivated Strategies Learning Questionnaire) جمع آوری شد. روایی پرسشنامه بوسیله اعضای هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد زنجان تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد.
گروه مداخله در ده جلسه 90 دقیقه ای با روش " راهبردهای فراشناخت " آموزش دیدند. پرسشنامه" راهبردهای انگیزشی برای یادگیری " را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها: در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در مولفه خودکارآمدی(32/10=F ،01/0>P)، ارزشگذاری درونی (83/8=F ،006/0>P)، اضطراب امتحان(80/5=F ،023/0>P)، راهبردهای شناختی(20/6=F ،019/0>P)، خود تنظیمی(24/48=F ،001/0>P)، نمره کل انگیزش یادگیری(05/5=F ،033/0>P) تفاوت معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: " راهبردهای فراشناخت " باعث افزایش انگیزش یادگیری دانشجویان شد و این افزایش در طی زمان پایدار بود. بنابراین، پیشنهاد می شود روانشناسان و اساتید می توانند از روش مذکور برای افزایش انگیزش یادگیری دانشجویان استفاده کنند.
khmedi S, Entesar Foumany G, Hejazi M, Amiri Majd M. The Effectiveness of eduction Metacognitive Strategies on Increasing Learning Motivation Student. IJNR 2020; 15 (1) :69-76 URL: http://ijnr.ir/article-1-2326-fa.html
خامدی سیما، انتصار فومنی غلامحسین، حجازی مسعود، امیری مجد مجتبی. اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افز ایش انگیزش یادگیری دانشجویان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (1) :69-76