تأثیر ارایه لیفلت آمادهسازی بر میزان اضطراب روز عمل مادران
|
لیدا نیک فرید*، نازیلا خلیل زاده، آرش قنبریان |
|
|
چکیده: (25599 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به افزایش روزافزون جراحیهای سرپایی کودکان و انتقال نقشهای مراقبتی به والدین، آمادهسازی مناسب و کاهش میزان استرس آنها برای انجام صحیح مراقبت از کودکان قبل و بعد از جراحی ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان اضطراب مادران کودکان تحت جراحی سرپایی در بیمارستان مرکز طبی کودکان در سال 1387 و بررسی تأثیر ارایه لیفلت آمادهسازی بر میزان اضطراب آنها انجام شده است. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 60 مادر (هر گروه 30 نفر) مراجعهکننده به بخش جراحی بیمارستان به طور تصادفی با تکنیک منظم (سیستماتیک) انتخاب و در داخل گروههای مطالعه قرار گرفتند. برای گروه مداخله یک لیفلت آموزشی حاوی مطالب مرتبط با قبل، حین و بعد از جراحی ارایه شد. در روز عمل با استفاده از پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار اشپیلبرگر میزان اضطراب نمونههای دو گروه سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی نظیر آزمون مجذور کای، دقیق فیشر، منویتنی و نرمافزار SPSS v.15 انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمره اضطراب آشکار اشپیلبرگر دو گروه 2/48 با انحراف معیار 14/10 و میانگین نمره اضطراب آشکار اشپیلبرگر واحدهای مورد پژوهش در گروه مداخله 96/43 با انحراف معیار 3/8 و در گروه کنترل 50/53 با انحراف معیار 07/10 بود. آماره منویتنی با 001/0p< اختلاف معناداری را به لحاظ آماری بین نمرات اضطراب آشکار در دو گروه کنترل و مداخله نشان داد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه تأیید میکند که روشهای کتبی به عنوان روشهایی کم هزینه و قابل استفاده توسط طیف وسیعی از خانوادهها باید در مواردی که مقرون به صرفه بودن عامل اولیه انتخاب روش آمادهسازی میباشد، مورد نظر قرار گیرند. |
|
واژههای کلیدی: جراحی سرپایی، اضطراب، مادران |
|
متن کامل [PDF 131 kb]
(37 دریافت)
|
نوع مطالعه: آموزش پرستاری |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1388/3/28 | انتشار: 1386/11/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|