مرکز تحقیقات ژنتیک و مخاطرات محیطی، دانشکده پیراپزشکی ابرکوه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، ghadami@nm.mui.ac.ir
چکیده: (582 مشاهده)
مقدمه:ضرورت استفاده از روش های نوین آموزشی با توجه به تغییرات سریع نیازهای جوامع احساس می شود. مطالعه حاضر، با هدف مقایسه تأثیر سه روش سخنرانی ، آموزش مجازی و کلاس وارونه بر میزان یادگیری، ماندگاری اطلاعات و رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 1398 انجام گرفت.
روش کار:در این مطالعه نیمه تجربی دو مرحله ای ، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان در سال 1398 که واحد بی هوشی را اخذ کردند، بعد از کسب رضایت در سه گروه کلاس وارونه(20 نفر)، آموزش مجازی(20 نفر) و سخنرانی(20 نفر) قرار گرفتند. داده ها با پرسشنامه های محقق ساخته ی یادگیری و رضایت که روایی و پایایی آنها تأیید شده بود، جمع آوری گردید. سپس، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون های توصیفی و تحلیلی با سطح معنی دار 05/0P < مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج:بر اساس نتایج، میانگین نمرات یادگیری آزمون اول در گروه کلاس وارونه(83/0±85/18) به طور معناداری بیشتر از دو گروه سخنرانی(9/1±21/16) و آموزش مجازی(19/2±29/16) بود(05/0 P <)، اما بین گروه های سخنرانی و آموزش مجازی اختلاف معنادار وجود نداشت(05/0 P >). میانگین نمرات یادگیری آزمون دوم کلاس وارونه(42/1±47/17) بیشتر از گروه آموزش مجازی و گروه آموزش مجازی(41/2±26/14) بیشتر از گروه سخنرانی(64/2±90/12) بود(05/0 P <). بعلاوه، میانگین رضایت دانشجویان گروه کلاس وارونه(82/17±44/169) بیشتر از گروه آموزش مجازی(92/17±24/132) و در گروه آموزش مجازی بیشتر از گروه سخنرانی(57/17±56/115) بود(05/0 P <). نتیجه گیری:مقایسه نتایج آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت سه روش آموزشی نشان داد که یادگیری، یادآوری مطالب و میزان رضایتمندی در روش کلاس وارونه نسبت به دو روش دیگر بیشتر بود؛ با این حال، نتایج آموزشی کوتاهمدت دو روش سخنرانی و آموزش مجازی یکسان بود، اما یادآوری مطالب و میزان رضایت فراگیران در روش آموزش مجازی بیشتر از سخنرانی بود.
Ghasemi Abarghouie M H, Ghadami A, Omid A. Comparing the Effect of Three Methods of Lecture, Virtual Education and Flipped Classroom on Learning, information retention and Satisfaction of Students in Isfahan University of Medical Sciences. IJNR 2023; 18 (4) :36-45 URL: http://ijnr.ir/article-1-2342-fa.html
قاسمی ابرقوئی محمد حسن، قدمی احمد، امید اطهر. مقایسه تأثیر سه روش سخنرانی ، آموزش مجازی و کلاس وارونه بر میزان یادگیری، ماندگاری اطلاعات و رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (4) :36-45