[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 45-36 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر سه روش سخنرانی ، آموزش مجازی و کلاس وارونه بر میزان یادگیری، ماندگاری اطلاعات و رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
محمد حسن قاسمی ابرقوئی ، احمد قدمی* ، اطهر امید
مرکز تحقیقات ژنتیک و مخاطرات محیطی، دانشکده پیراپزشکی ابرکوه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، ghadami@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (582 مشاهده)
مقدمه:ضرورت استفاده از روش های نوین آموزشی با توجه به تغییرات سریع نیازهای جوامع احساس می شود. مطالعه حاضر، با هدف مقایسه تأثیر سه روش سخنرانی ، آموزش مجازی و کلاس وارونه بر میزان یادگیری، ماندگاری اطلاعات و رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 1398 انجام گرفت.
 
روش کار:در این مطالعه نیمه تجربی دو مرحله ای ، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان در سال 1398 که واحد بی هوشی را اخذ کردند، بعد از کسب رضایت در سه گروه کلاس وارونه(20 نفر)، آموزش مجازی(20 نفر) و سخنرانی(20 نفر) قرار گرفتند. داده ها با پرسشنامه های محقق ساخته ی یادگیری و رضایت که روایی و پایایی آنها تأیید شده بود، جمع آوری گردید. سپس، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون های توصیفی و تحلیلی با سطح معنی دار 05/0P < مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج:بر اساس نتایج، میانگین نمرات یادگیری  آزمون اول در گروه کلاس وارونه(83/0±85/18)  به طور معناداری بیشتر از دو گروه سخنرانی(9/1±21/16)  و آموزش مجازی(19/2±29/16)  بود(05/0 P <)، اما بین گروه های سخنرانی و آموزش مجازی اختلاف معنادار وجود نداشت(05/0 P >). میانگین نمرات یادگیری آزمون دوم کلاس وارونه(42/1±47/17) بیشتر از گروه آموزش مجازی و گروه آموزش مجازی(41/2±26/14) بیشتر از گروه سخنرانی(64/2±90/12) بود(05/0 P <). بعلاوه، میانگین رضایت دانشجویان  گروه کلاس وارونه(82/17±44/169) بیشتر از گروه آموزش مجازی(92/17±24/132)  و در گروه آموزش مجازی بیشتر از گروه سخنرانی(57/17±56/115) بود(05/0 P <).
نتیجه گیری:مقایسه نتایج آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت سه روش آموزشی نشان داد که یادگیری، یادآوری مطالب و میزان رضایتمندی در روش کلاس وارونه نسبت به دو روش دیگر بیشتر بود؛ با این حال، نتایج آموزشی کوتاه‌مدت دو روش سخنرانی و آموزش مجازی یکسان بود، اما یادآوری مطالب و میزان رضایت فراگیران در روش آموزش مجازی بیشتر از سخنرانی بود.
واژه‌های کلیدی: روش سخنرانی، کلاس وارونه، آموزش مجازی، یادگیری، رضایت
متن کامل [PDF 276 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1398/11/9 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Abarghouie M H, Ghadami A, Omid A. Comparing the Effect of Three Methods of Lecture, Virtual Education and Flipped Classroom on Learning, information retention and Satisfaction of Students in Isfahan University of Medical Sciences. IJNR 2023; 18 (4) :36-45
URL: http://ijnr.ir/article-1-2342-fa.html

قاسمی ابرقوئی محمد حسن، قدمی احمد، امید اطهر. مقایسه تأثیر سه روش سخنرانی ، آموزش مجازی و کلاس وارونه بر میزان یادگیری، ماندگاری اطلاعات و رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (4) :36-45

URL: http://ijnr.ir/article-1-2342-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660