[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 2، شماره 7 و 6-7 - ( پاییز و زمستان 1386 1386 ) ::
جلد 2 شماره 7 و 6-7 صفحات 53-45 برگشت به فهرست نسخه ها
نظرات دانشجویان کارورز عرصه پرستاری از وضعیت مهارت‌های بالینی آن‌ها
محمدرضا موقری سادات محله*، وحید سقراطی
چکیده:   (27445 مشاهده)
مقدمه: کسب مهارت در انجام تکنیک‌های بالینی به عنوان بازده نهایی در سیستم آموزش پرستاری قابل توجه است. هدف از این مطالعه بررسی نظر کارورزان دوره عرصه پرستاری از وضعیت مهارت‌های بالینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه است. روش کار: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. از70 نفر کارورز مشغول به انجام کار در بخش‌های مختلف بالینی خواسته شد که پرسشنامه را تکمیل و میزان مهارت خود را در انجام هر یک از تکنیک‌های مورد مطالعه از ضعیف تا عالی مشخص نمایند. این پرسشنامه توسط محقق با استناد به برنامه آموزش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و برنامه پرستاری مصوبه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشگی وزارت بهداشت ساخته شد. پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که از نظر مهارت‌های بالینی، 5% دانشجویان پرستاری توانایی انجام مهارت خود را ضعیف، 26%متوسط، 37%خوب، 17/19% عالی و 62/12% عدم انجام اعلام نمودند. در ارتباط با مهارت‌های آموزشی بیشترین درصد (98/39%) متوسط، 38/7% ضعیف،33/38% خوب، 05/9% عالی و کمترین درصد (41/5%) عدم انجام اعلام نمودند. همچنین بررسی آماری نشان داد بین سن و مهارت آموزش به خانواده بیماران و افراد اجتماع جهت پی‌گیری درمان و کنار آمدن مؤثر با آن با 045/0=p ارتباط معنادار وجود دارد. ضریب همبستگی اسپیرمن=241/0 نشان داد که هر چه سن دانشجویان بیشتر باشد، میزان این مهارت در آن‌ها بیشتر است. در سایر موارد ارتباط معناداری نشان نداد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان توانایی بالینی خود را در اغلب تکنیک‌ها کافی دانسته و اغلب آنان میزان مهارت خود را تا سطح خوب اعلام نمودند ولی با توجه به این که تعدادی از دانشجویان کسب مهارت بالینی خود را ضعیف اعلام نمودند و نیز در بعضی از پروسیجرها اعلام نمودندکه با چنین موردی مواجهه نشده‌ایم، لذا بهره‌گیری از مربیان بالینی با تجربه به همراه دانشجو در عرصه و در حین انجام پروسیجرهای بالینی، برای توانمندسازی بهتر دانشجویان و نیز انتخاب بیمارستان‌های آموزشی درمانی جهت رفع آن توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان کارشناسی پرستاری، نظرات دانشجویان، مهارت‌های بالینی
متن کامل [PDF 208 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1388/3/28 | انتشار: 1386/11/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Internship nursing students’ viewpoints on their clinical skills. IJNR 2008; 2 (7 and 6-7) :45-53
URL: http://ijnr.ir/article-1-238-fa.html

سادات محله محمدرضا موقری، سقراطی وحید. نظرات دانشجویان کارورز عرصه پرستاری از وضعیت مهارت‌های بالینی آن‌ها. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1386; 2 (7 و 6-7) :45-53

URL: http://ijnr.ir/article-1-238-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 2، شماره 7 و 6-7 - ( پاییز و زمستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660