نظرات دانشجویان کارورز عرصه پرستاری از وضعیت مهارتهای بالینی آنها
|
محمدرضا موقری سادات محله*، وحید سقراطی |
|
|
چکیده: (27445 مشاهده) |
مقدمه: کسب مهارت در انجام تکنیکهای بالینی به عنوان بازده نهایی در سیستم آموزش پرستاری قابل توجه است. هدف از این مطالعه بررسی نظر کارورزان دوره عرصه پرستاری از وضعیت مهارتهای بالینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه است. روش کار: این مطالعه یک تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. از70 نفر کارورز مشغول به انجام کار در بخشهای مختلف بالینی خواسته شد که پرسشنامه را تکمیل و میزان مهارت خود را در انجام هر یک از تکنیکهای مورد مطالعه از ضعیف تا عالی مشخص نمایند. این پرسشنامه توسط محقق با استناد به برنامه آموزش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و برنامه پرستاری مصوبه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشگی وزارت بهداشت ساخته شد. پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر مهارتهای بالینی، 5% دانشجویان پرستاری توانایی انجام مهارت خود را ضعیف، 26%متوسط، 37%خوب، 17/19% عالی و 62/12% عدم انجام اعلام نمودند. در ارتباط با مهارتهای آموزشی بیشترین درصد (98/39%) متوسط، 38/7% ضعیف،33/38% خوب، 05/9% عالی و کمترین درصد (41/5%) عدم انجام اعلام نمودند. همچنین بررسی آماری نشان داد بین سن و مهارت آموزش به خانواده بیماران و افراد اجتماع جهت پیگیری درمان و کنار آمدن مؤثر با آن با 045/0=p ارتباط معنادار وجود دارد. ضریب همبستگی اسپیرمن=241/0 نشان داد که هر چه سن دانشجویان بیشتر باشد، میزان این مهارت در آنها بیشتر است. در سایر موارد ارتباط معناداری نشان نداد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان توانایی بالینی خود را در اغلب تکنیکها کافی دانسته و اغلب آنان میزان مهارت خود را تا سطح خوب اعلام نمودند ولی با توجه به این که تعدادی از دانشجویان کسب مهارت بالینی خود را ضعیف اعلام نمودند و نیز در بعضی از پروسیجرها اعلام نمودندکه با چنین موردی مواجهه نشدهایم، لذا بهرهگیری از مربیان بالینی با تجربه به همراه دانشجو در عرصه و در حین انجام پروسیجرهای بالینی، برای توانمندسازی بهتر دانشجویان و نیز انتخاب بیمارستانهای آموزشی درمانی جهت رفع آن توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: دانشجویان کارشناسی پرستاری، نظرات دانشجویان، مهارتهای بالینی |
|
متن کامل [PDF 208 kb]
(83 دریافت)
|
نوع مطالعه: آموزش پرستاری |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1388/3/28 | انتشار: 1386/11/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|