[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 15، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
منصوره کافی زاده ، علی اکبر شیخی فینی* ، عبدالوهاب سماوی
دانشگاه هرمزگان ، ashaikhifini@yahoo.com
چکیده:   (1979 مشاهده)
مقدمه: تعهد تحصیلی یک عامل مهم در پایبندی دانشجویان به ادامه تحصیل و پیشرفت تحصیلی آن­ها است، در این بین نقش باورهای شناختی و راهبردهای یادگیری در تبیین آن قابل بررسی می­باشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان انجام شد.
روش ­کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی می­باشد که در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را تشکیل می­دادند. به روش نمونه­گیری سهمیه­ای و با استفاده از فرمول کوکران 300 دانشجو در این مطالعه مشارکت داشتند. داده­ها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اوون و فرومن، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-ووگل و رابه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) استفاده شد.
یافته­ها: ضریب همبستگی پیرسون نشان می­دهد که تعهد تحصیلی با خودکارآمدی (0001/0=P، 469/0=r)، راهبردهای یادگیری شناختی (0001/0=P، 604/0=r) و راهبردهای یادگیری فراشناختی (0001/0=P، 642/0=r) همبستگی مثبت و معنی­دار دارد (05/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای پیش­بین (ß) خودکارآمدی (11/0)، راهبردهای یادگیری شناختی (26/0) و فراشناختی (39/0) در مجموع 46/0 از واریانس متغیر تعهد تحصیلی را پیش­بینی می­کنند.
نتیجه گیری: با افزایش خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی میزان تعهد تحصیلی در دانشجویان افزایش پیدا می­کند. توصیه می­شود برنامه­ریزان آموزش پزشکی به برنامه­های آموزشی در این زمینه توجه داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، یادگیری، شناخت، فراشناخت، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 286 kb]   (821 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1399/5/21 | پذیرش: 1399/6/17 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kafizade M, Shaikhi Fini A, Samavi A. Correlation of Self-Efficacy and Learning Strategies with Academic Commitment among the Students in Rafsanjan University of Medical Sciences. IJNR 2020; 15 (5) :61-70
URL: http://ijnr.ir/article-1-2416-fa.html

کافی زاده منصوره، شیخی فینی علی اکبر، سماوی عبدالوهاب. همبستگی خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (5) :61-70

URL: http://ijnr.ir/article-1-2416-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645