[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 15، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 15 شماره 6 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران
زهرا باقری ، طاهره نصر آبادی* ، ابراهیم ابراهیمی ابیانه ، لیلا صیادی
گروه پرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، taherehnasrabadi2009@gmail.com
چکیده:   (1499 مشاهده)
مقدمه: اختلال بلع پس از حوادث عروقی مغزی می­تواند منجر عوارض متعدد همچون پنومونی و نیز مرگ و میر بیماران شود. ارزیابی این اختلال در این بیماران توسط پرستاران اهمیت زیادی داشته و نیاز است که پرستاران در این زمینه آگاهی و عملکرد کافی داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش ارزیابی  بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران انجام گرفت.
روش کار:  این مطالعه از نوع مداخله ای قبل و بعد است که در آن 80 پرستار بخش­های اعصاب و اورژانس به طور تصادفی در دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) قرار گرفتند. مداخله این مطالعه برنامه آموزشی ارزیابی ابلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغزی بود. داده­ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه آگاهی پژوهشگر ساخته و چک لیست ارزیابی عملکرد جمع آوری گردید؛ و با استفاده از روش­های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که میانگین آگاهی (075/0=P)  و عملکرد پرستاران (652/0P=) از ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی در گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت. بعد از اجرای مداخله  بین دو گروه کنترل و مداخله از نظر میانگین آگاهی پرستاران اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (001/0> P). بطوریکه میانگین آگاهی پرستاران در  گروه کنترل 25/2±63/7  و در گروه مداخله47/1±65/10 بود. همچنین عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در گروه کنترل 03/2±63/3 و در گروه مداخله 84/1±85/7 بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار بود(001/0> P).
نتیجه گیری: آموزش بر آگاهی و عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز تاثیر دارد. اجرای برنامه آموزشی برای پرستاران مراقبت کننده از این بیماران می­تواند در پیشگیری از پنومونی و افزایش ایمنی بیماران کمک کننده باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال بلع، آگاهی، عملکرد، حوادث عروقی مغز
متن کامل [PDF 243 kb]   (502 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری داخلی جراحی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/9/11 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Z, Nasrabadi T, Ebrahimi Abyaneh E, Sayadi L. The Effect of Dysphagia Screening education in patients with cerebrovascular accidents on nurses' knowledge and practice. IJNR 2021; 15 (6) :1-9
URL: http://ijnr.ir/article-1-2467-fa.html

باقری زهرا، نصر آبادی طاهره، ابراهیمی ابیانه ابراهیم، صیادی لیلا. تاثیر آموزش ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (6) :1-9

URL: http://ijnr.ir/article-1-2467-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645