[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 4، شماره 14 - ( پاییز 1388 1388 ) ::
جلد 4 شماره 14 صفحات 37-29 برگشت به فهرست نسخه ها
اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه شهر گرگان
حمیرا خدام، معصومه-مهناز مدانلو*، طیبه ضیایی، عباسعلی کشتکار
، modanloo1@yahoo.com
چکیده:   (31091 مشاهده)

خدمات روان شناسی و ایجاد معیارهای پیشگیری کننده در زمینه سلامت ذهنی و روانی کودکان اساسی است

مقدمه: کسب اطلاعات در زمینه وسعت و شیوع اختلالات رفتاری کودکان و عوامل زمینه ساز آن به منظور ارتقا ی. مطالعه حاضر با

-

1384

هدف تعیین توزیع فراوانی مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه شهر گرگان و عوامل اپیدمیولوژیک مرتبط با آن در سال 85صورت گرفته است.

روش

چندمرحلهای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد راتر والدین بود که پس از مراجعه به مدارس ، فرم والدین به منازل

ارسال و پس از تکمیل شدن توسط والدین جمع آوری شد

نقطه برش پرسشنامه

گرفته شدند

تحلیل گردید

: مطالعه مقطعی حاضر بر روی 2600 کودک دبستانی شهر گرگان صورت گرفت . روش نمونه گیری خوشه ای. بر اساس مطالعات انجام شده در دا خل کشور و روا یی و پایا یی ابزار13 درنظر گرفته شد و کودکانی که امتیاز مساوی یا بالاتر از 13 داشتند، مبتلا به اختلال رفتاری در نظر. اطلاعات جمع آوری شده با کمک جداول توزیع فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی ، توصیف و با استفاده از. odds-ratio و χ تستهای آماری 2

9

18 %

سال دارای /25 ± 1/ 52 %)، فرزند اول با میانگین سنی 5 / یافته ها: براساس نتایج ، اکثر واحدهای پژوهش را دختران ( 8کودکان / 72 %) تشکیل می دادند. با توجه به نقطه برش در نظر گرفته شده 4 / 94 %) محصل در مدارس دولتی ( 7 / دو والد ( 5

به اختلال رفتاری مبتلا بودند

بحران طی سال اخیر، شغل و سطح تحصیلات والدین ومحل تحصیل کودکان ارتباط آماری و معن اداری وجود داشت

. بین بروز اختلال رفتاری و تک والد بودن، سکونت در خانواده های پرجمعیت و کم درآمد، سابقه

.(

p<0/05)

نتیجه گیری

است علت یابی و ارایه خدمات آموزشی و مشاورهای ضروری به نظر میرسد

: با توجه به این که شیوع اختلال رفتاری در مطالعه حاضر در مقایسه با بسیاری از مطالعات انجام شده بالاتر.
واژه‌های کلیدی: اختلال رفتاری، عوامل اپیدمیولوژیک، کودکان، گرگان، پرسشنامه راتر والدین
متن کامل [PDF 198 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پزشکی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1388/4/8 | انتشار: 1388/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behavioral disorders and related factors in school age children of Gorgan. IJNR 2009; 4 (14) :29-37
URL: http://ijnr.ir/article-1-249-fa.html

خدام حمیرا، مدانلو معصومه-مهناز، ضیایی طیبه، کشتکار عباسعلی. اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه شهر گرگان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1388; 4 (14) :29-37

URL: http://ijnr.ir/article-1-249-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 4، شماره 14 - ( پاییز 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660