خدمات روان شناسی و ایجاد معیارهای پیشگیری کننده در زمینه سلامت ذهنی و روانی کودکان اساسی است
مقدمه: کسب اطلاعات در زمینه وسعت و شیوع اختلالات رفتاری کودکان و عوامل زمینه ساز آن به منظور ارتقا ی. مطالعه حاضر با
-
1384
هدف تعیین توزیع فراوانی مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه شهر گرگان و عوامل اپیدمیولوژیک مرتبط با آن در سال 85صورت گرفته است.
روش
چندمرحلهای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد راتر والدین بود که پس از مراجعه به مدارس ، فرم والدین به منازل
ارسال و پس از تکمیل شدن توسط والدین جمع آوری شد
نقطه برش پرسشنامه
گرفته شدند
تحلیل گردید
: مطالعه مقطعی حاضر بر روی 2600 کودک دبستانی شهر گرگان صورت گرفت . روش نمونه گیری خوشه ای. بر اساس مطالعات انجام شده در دا خل کشور و روا یی و پایا یی ابزار13 درنظر گرفته شد و کودکانی که امتیاز مساوی یا بالاتر از 13 داشتند، مبتلا به اختلال رفتاری در نظر. اطلاعات جمع آوری شده با کمک جداول توزیع فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی ، توصیف و با استفاده از. odds-ratio و χ تستهای آماری 2
9
18 %
سال دارای /25 ± 1/ 52 %)، فرزند اول با میانگین سنی 5 / یافته ها: براساس نتایج ، اکثر واحدهای پژوهش را دختران ( 8کودکان / 72 %) تشکیل می دادند. با توجه به نقطه برش در نظر گرفته شده 4 / 94 %) محصل در مدارس دولتی ( 7 / دو والد ( 5
به اختلال رفتاری مبتلا بودند
بحران طی سال اخیر، شغل و سطح تحصیلات والدین ومحل تحصیل کودکان ارتباط آماری و معن اداری وجود داشت
. بین بروز اختلال رفتاری و تک والد بودن، سکونت در خانواده های پرجمعیت و کم درآمد، سابقه
.(
p<0/05)
نتیجه گیری
است علت یابی و ارایه خدمات آموزشی و مشاورهای ضروری به نظر میرسد
: با توجه به این که شیوع اختلال رفتاری در مطالعه حاضر در مقایسه با بسیاری از مطالعات انجام شده بالاتر.
خدام حمیرا، مدانلو معصومه-مهناز، ضیایی طیبه، کشتکار عباسعلی. اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه شهر گرگان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1388; 4 (14) :29-37