استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، afshar.atefe@yahoo.com
چکیده: (1884 مشاهده)
مقدمه : اخیرا جذب اعضای هیات علمی پرستاری بصورت مستقر در بالین با هدف کاهش فاصله نظریه-بالین و ارتقای کیفیت آموزش بالینی در برخی دانشکده های پرستاری و مامایی ایران در حال اجرا می باشد. با این حال ابعاد این رویکرد در دانشکده های مجری مورد بررسی قرار نگرفته است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای آیین نامه هیات علمی پرستاری مستقر در بالین انجام شده است. روش کار : مطالعه با روش کیفی توصیفی انجام شده است . با روش نمونه گیری هدفمند 24 مشارکت کننده از اعضای هیات علمی پرستاری مستقر در بالین تازه استخدام شده و دانشجویان دکتری پرستاری در سطح کشور در مطالعه شرکت داشتند. داده ها با روش های مصاحبه انفرادی، بحث گروهی متمرکز و دریافت پاسخ های تشریحی الکترونیک جمع آوری و با روش تحلیل محتوای قراردادی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: عوامل اجرای هیات علمی مستقر در بالین در 2 طبقه "موانع اجرای هیات علمی پرستاری مستقر در بالین" و "تسهیل کننده های اجرای هیات علمی پرستاری مستقر در بالین" و 4 زیرطبقه شامل؛ چالش های روانشناختی، مشکلات ساختاری، شفاف سازی سازمانی و برقراری عدالت سازمانی توصیف شد. نتیجه گیری: چالش های روانشناختی ومشکلات ساختاری، از موانع اجرایی هیات علمی پرستاری مستقر در بالین هستند. با شفاف سازی سازمانی و برقراری عدالت سازمانی می توان فرایند اجرای هیات علمی پرستاری مستقر در بالین را تسهیل نمود.
Alimohammadi N, Khorasani P, Irajpour A, Hashemi M S, Yazdannik A, Afshari A. Factors affecting the implementation of clinical nursing faculty: A step to improve the Quality of clinical education. IJNR 2022; 16 (6) :1-10 URL: http://ijnr.ir/article-1-2523-fa.html
علیمحمدی نصراله، خراسانی پروانه، ایرج پور علیرضا، هاشمی مریم سادات، یزدانیک احمدرضا، افشاری عاطفه. عوامل موثر بر اجرای هیات علمی پرستاری مستقر در بالین: گامی جهت ارتقای کیفیت آموزش بالینی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (6) :1-10