دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران ، rashkihossein11@gmail.com
چکیده: (1116 مشاهده)
مقدمه: تجربه مدام استرس و اضطراب دوران بارداری و عدم کنترل آن، تهدیدی بر سلامت جسمانی و روانی مادر و نوزاد محسوب می شود. استفاده از روش های کاهش اضطراب مادران باردار، نقش موثری در کاهش مشکلات روانی مادر و فرزند او دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه تاثیر دو روش آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر، صورت گرفت. روش : روش پژوهش تجربی و طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین کلیه مادران باردار با حاملگی 34-32 هفته که در نیمه اول سال 1397 به مراکز بهداشت و درمان شهر زابل مراجعه کرده بودند و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند.تعداد60 زن نخست زا به صورت تصادفی به 3 گروه 20 نفره با عنوان گروه فیلم در 2 جلسه نمایش فیلم و گروه آموزش چهره به چهره 4 جلسه آموزش و گروه کنترل مراقبت های روتین، تقسیم شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه اضطراب هامیلتون 14 آیتمی و پرسشنامه اطلاعات فردی بود.پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی و نمایش فیلم بر روی دو گروه مداخله اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم در دو گروه مداخله، آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار(24)SPSS و آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه ، آنالیز کوواریانس و t زوجی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمره اضطراب در هر سه گروه مورد بررسی در ابتدای مطالعه تفاوت آماری معنیداری نداشت (۹۱۸/۰ P=)؛ اما پس از مداخله، میانگین نمره اضطراب درگروه دریافت کننده آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بطور معنیداری کمتر از گروه کنترل بود (۰۰۱/۰ P<). همچنین نمره اضطراب در گروههای دریافت کننده آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم در انتهای مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه کاهش آماری معنیدار داشت (۰۰۱/۰ P<) ولی این تغییر در گروه کنترل معنیدار نبود (۰۸۳/۰ P=). نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر و افزایش رضایت از زایمان،می توان ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺷﺮایﻂ مادر یﮑﯽ از روشﻫﺎی آﻣﻮزشی را اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮد. علاوه برایننتایج حاصل از این پژوهش جهت فرآیندهای کاهش اضطراب و همچنین پیشگیری از مشکلات و عوارض زایمان در مادر و نوزاد کاربرد دارد و جهت برنامهریزی مناسب درمانی، ارتقای خدمات سلامت روانی و ایجاد سیاستهای مرتبط با آن در جامعه می توان بهره گرفت
badakhsh M, shahraki T, Rashki Ghalenow H, Hamedi Shahraki S, Amirshahi M, Noori sanchooli H. The effect of face-to-face teaching and watching film on reducing anxiety in mothers in Labor. IJNR 2022; 16 (6) :73-81 URL: http://ijnr.ir/article-1-2525-fa.html
بدخش مهین، شهرکی طیبه، راشکی قلعه نو حسین، حامدی شهرکی سودابه، امیرشاهی مهربانو، نوری سنچولی هاجر. بررسی تاثیر آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (6) :73-81