[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 16، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 16 شماره 5 صفحات 94-80 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی ایران با آمریکا
حمیده عظیمی ، مریم مومنی ، رفعت رضاپور نصرآباد*
استادیار گروه مدیریت و روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، Rezapour.r@sbmu.ac.ir
چکیده:   (970 مشاهده)
مقدمه: با ارتقای انتظارات بیماران،گسترده‌شدن علم پزشکی، ضرورت پیشرفت حرفه‌ای در پرستاری و کمبود نیروهای متخصص پرستاری؛ ارائه برنامه آموزشی مرتبط با نیاز جهت تربیت پرستارانی متبحر و توانمند ضرورت می‌یابد. مطالعه حاضر باهدف مقایسه و ارزیابی برنامه آموزشی کارشناسی‌ارشد پرستاری داخلی‌جراحی ایران با آمریکا انجام شد.
روش‌: مطالعه حاضر از نوع مروری‌تطبیقی می‌باشد که در سال 1399 انجام شد. ابتدا یک دانشگاه برتر در جهان از طریق جست‌و‌جو در اینترنت انتخاب شد، سپس اطلاعات موردنیاز جمع‌آوری شدند و با استفاده از الگوی برودی 4 مرحله‌ای مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها: دانشکده پرستاری جانزهاپکینز قدمت بیشتری در تاسیس دانشکده و تاسیس دوره مذکور دارد. فلسفه، رسالت و چشم انداز برنامه پرستاری داخلی جراحی در ایران برخلاف آمریکا به صورت مستقل تعریف شده است. اهداف کلی دوره در هر دو دانشکده پرستاری به صورت منحصر به فرد تدوین شده است. پذیرش دانشجو در ایران به صورت متمرکز و بر اساس آزمون کتبی صورت می گیرد اما شرایط آموزشی، پژوهشی، مهارتی، قانونی و ضوابطی داوطلبان در آمریکا با معیارهایی عینی بررسی می شود و پذیرش دانشجو به صورت غیرتمرکز می‌باشد. به‌جز چندین واحد درسی، سایر واحدهای درسی این دوره در ایران و آمریکا با هم‌پوشانی دارند. همچنین طول‌مدت تحصیل این دوره در آمریکا، 6 ترم و در ایران، 4 ترم می‌باشد.
بحث و نتیجه گیری: گنجاندن مطالبی درباره سیاستگذاری و مدیریت در تعریف دوره ؛ گنجاندن مطالبی درباره همکاری‌های بین‌المللی در تعریف فلسفه، گنجاندن لزوم رسیدن به جایگاه برتر و صاحب‌نظر شدن در تعریف رسالت، تخصصی‌تر شدن دوره به بیماری‌های حاد و مزمن در دو سطح پیشگیری، تطبیق هر چه بیشتر اهداف ‌کلی و محتوای دروس با فلسفه و رسالت دوره و پذیرش دانشجو با شاخص‌‌های عینی برای بهبود برنامه آموزشی رشته پرستاری داخلی‌جراحی در ایران پیشنهاد می شود.
واژه‌های کلیدی: پرستاری داخلی جراحی، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد
متن کامل [PDF 2112 kb]   (493 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/6/9 | انتشار: 1400/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi H, Momeni M, Rezapour Nasrabad R. Comparative Study of Medical and Surgical Nursing Master's Education Program in IRAN and USA. IJNR 2021; 16 (5) :80-94
URL: http://ijnr.ir/article-1-2565-fa.html

عظیمی حمیده، مومنی مریم، رضاپور نصرآباد رفعت. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی ایران با آمریکا. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (5) :80-94

URL: http://ijnr.ir/article-1-2565-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645