[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسا نویسی
محمد محمدپور ، فائزه جهان* ، شاهرخ مکوند حسینی ، آمنه معاضدیان
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان ، Faeze.jahan@gmail.com
چکیده:   (2112 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجانی، نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانش‏آموزان دارد، لذا هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش‏آموزان دارای اختلال نارسانویسی بود.
روش ­کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم ابتدایی مبتلابه اختلال نارسانویسی منطقه  یک شهر کرج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند،30  به شیوه نمونه‌گیری در دسترس نفر انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. و به پرسشنامه تنظیم گراس و جان (2003) و سازگاری تحصیلی تروپ و همکاران (1953) پاسخ دادند. گروه آزمایش در 8 جلسه مداخله آموزشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری شرکت نمودند، درحالی‌که گروه گواه در لیست انتظار بودند. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 واز آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی‌درمانی شناختی رفتاری موجب بهبود تنظیم هیجان و افزایش سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسانویسی شد (01/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن بازی‌درمانی شناختی رفتاری در بهبود تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسانویسی، پیشنهاد می‌شود از این روش در کنار برنامه‌های رسمی مدارس استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی شناختی – رفتاری، تنظیم هیجان، سازگاری تحصیلی، اختلال نارسانویسی.
متن کامل [PDF 269 kb]   (966 دریافت)    
نوع مطالعه: توانبخشی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1401/2/23 | پذیرش: 1401/5/30 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadpour M, Jahan F, Makvand Hosseini S, Moazadian A. Determining the Effectiveness of Cognitive Behavioral Play Therapy in Regulating Emotion and Academic Adjustment of Students with Dyslexia. IJNR 2023; 18 (3) :1-11
URL: http://ijnr.ir/article-1-2679-fa.html

محمدپور محمد، جهان فائزه، مکوند حسینی شاهرخ، معاضدیان آمنه. تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسا نویسی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (3) :1-11

URL: http://ijnr.ir/article-1-2679-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710