استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان ، Faeze.jahan@gmail.com
چکیده: (2112 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجانی، نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارد، لذا هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسانویسی بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایهی دوم ابتدایی مبتلابه اختلال نارسانویسی منطقه یک شهر کرج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند،30 به شیوه نمونهگیری در دسترس نفر انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. و به پرسشنامه تنظیم گراس و جان (2003) و سازگاری تحصیلی تروپ و همکاران (1953) پاسخ دادند. گروه آزمایش در 8 جلسه مداخله آموزشی بازیدرمانی شناختی – رفتاری شرکت نمودند، درحالیکه گروه گواه در لیست انتظار بودند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 واز آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بازیدرمانی شناختی رفتاری موجب بهبود تنظیم هیجان و افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسانویسی شد (01/0>P). نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن بازیدرمانی شناختی – رفتاری در بهبود تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسانویسی، پیشنهاد میشود از این روش در کنار برنامههای رسمی مدارس استفاده شود.
Mohammadpour M, Jahan F, Makvand Hosseini S, Moazadian A. Determining the Effectiveness of Cognitive Behavioral Play Therapy in Regulating Emotion and Academic Adjustment of Students with Dyslexia. IJNR 2023; 18 (3) :1-11 URL: http://ijnr.ir/article-1-2679-fa.html
محمدپور محمد، جهان فائزه، مکوند حسینی شاهرخ، معاضدیان آمنه. تعیین اثربخشی بازیدرمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسا نویسی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (3) :1-11