[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 17، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 55-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
لیلا ولیزاده ، وحید زمانزاده ، رویا خرمی استخری ، افسانه پورملامیرزا*
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، a.pormollamirza@yahoo.com
چکیده:   (209 مشاهده)
اهداف: با افزایش جمعیت سالمندی نیاز به مراقبین متخصص حوزه سالمندی نیز در حال افزایش است. پرستاران از مهم‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات به این گروه به شمار می‌آیند. رشته کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در طول دهه گذشته ایجاد و اقدام به پرورش دانشجو در سراسر کشور می‌نماید. وجود ارزشیابی در برنامه ‌آموزشی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقا آن است. انجام مطالعات تطبیقی با مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت روشی مؤثر است. مطالعه حاضر باهدف انجام مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ارائه‌شده در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور ایران و دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد.
مواد و روش‌ها: در ایـن مطالعـه توصیفـی- تطبیقـی در سـال 1401 اطلاعات مربوط به برنامـه آمـوزش کارشناسـی ارشـد پرسـتاری سالمندی بـا اسـتفاده از کلیدواژه‌های مطالعـه تطبیقـی، برنامـه درسـی، کارشناسـی ارشـد، پرسـتاری سالمندی، ایـران، دانشگاه پنسیلوانیا مورد جستجو قرار گرفتند. اطلاعات بـا اسـتفاده از الگـوی Bereday در چهـار مرحلـه توصیـف، تفسـیر، هم‌جواری و مقایسـه مـورد تجزیه‌وتحلیل قـرار گرفـت.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد دانشگاه پنسیلوانیا با در نظر گرفتن گستردگی حوزه مراقبت سالمندان، کارشناسی ارشد پرستاری را به دو برنامه مراقبت حاد و اولیه ارائه می‌نماید ولی در ایران به یک‌شکل و با ترکیب هر دو نوع مراقبت در یک برنامه در حال ارائه است. دانشگاه پنسیلوانیا برخلاف اکثر مؤسسات ایران از مدرسین متخصص حوزه سالمندی برای آموزش بهره می‌برد و دارای مراکز سالمندی برای کار مستقیم دانشجو با سالمندان است. ورود دانشجو به پنسیلوانیا با معیار‌های گوناگون بررسی می‌شود اما در ایران آزمون کنکور تنها معیار پذیرش است. دروس ارائه‌شده و منابع مورداستفاده در ایران عموماً برگرفته از کشورهای غربی است؛ و به مسائل فرهنگی، بومی و نیازهای جمعیت شناختی کشور برخلاف پنسیلوانیا توجهی نشده است. جایگاه شغلی دانش‌آموختگان در ایران برخلاف پنسیلوانیا به‌طور واضح و روشن‌بیان شده است.
 نتیجه‌گیری: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در ایران به‌طور موفقیت‌آمیز از سوی مؤسسات در حال ارائه است. در جهت بهبود شرایط با در نظر گرفتن مواردی مانند اصول جذب دانشجو، وجود مدرس آشنا با حوزه سالمندی، وجود محیط بالینی مناسب، توجه به موارد فرهنگی، بومی و جمعیت شناختی در ساختار دروس و جذب دانش‌آموختگان در جایگاه‌های شغلی مناسب می‌توان ارائه خدمات به جامعه سالمندی از سوی پرستاران را تحت تأثیر قرارداد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، پرستاری سالمندی، ایران، دانشگاه پنسیلوانیا
متن کامل [PDF 252 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/4/10 | پذیرش: 1401/5/8 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh L, Zamanzadeh V, Khorrmmi estakhi R, Pourmollamirza A. A comparative study the gerontological nursing MSc curriculum in Iran and University of Pennsylvania in USA. IJNR 2022; 17 (3) :47-55
URL: http://ijnr.ir/article-1-2698-fa.html

ولیزاده لیلا، زمانزاده وحید، خرمی استخری رویا، پورملامیرزا افسانه. بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا. نشریه پژوهش پرستاری ایران 1401; 17 (3) :55-47

URL: http://ijnr.ir/article-1-2698-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4509