دانشجوی دکترای پرستاری، ﮔﺮوه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. (مربی) گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران. ، leilakalani@yahoo.com
چکیده: (1237 مشاهده)
مقدمه:متخصصین با توجه به حساسومهمبودنبرنامه هایآموزشی درایفایبهترنقشهاووظایفوهمچنینتحققبخشیدنبهاهدافورسالتهایآموزش عالی،انجاممطالعاتمتعدد برایبررسیوشناسایینقاطضعفوقوتبرنامهآموزشی راضروریمیدانند. روش: پسازجستجودردانشگاههایمعتبرجهان، دانشکده پرستاری و مامایی گریفیث با توجه به اینکه رتبه دوم در جهان، رتبه اول در استرالیا برای رشته پرستاری را در سال 2021، رتبه ی برتر Excellence in Research Australia را در سال 2018 و در رتبه بندی شانگهای، رتبه دو را اخذ نموده، جهت مطالعه انتخاب گردید و پژوهشبهشیوهتوصیفی_ تطبیقیو درچهارمرحلهتوصیف،تفسیر، همجواری و مقایسه بااستفادهازالگوی بردیانجامشد. یافته ها: مقایسه فلسفه، دورنما، رسالت هر دو کوریکولوم نشان داد که شباهتهایی با هم دارند و تفاوت فلسفه ها در این است که در ایران تاکید بر مرجعیت علمی، استقلال فراگیر، رویکرد جامع نگر و مشارکت در کار تیمی تاکید دارد ولی در گریفیث بر استفاده از رویکردهای تحقیقاتی پیشرو در جهان و همچنین بر توسعه مراقبت ایمن از نظر فرهنگی تاکید دارد. در دورنما در ایران تاکید بر به حداقل رساندن مرگ ومیر بیماران بدحال می باشد ولی در گریفیث تاکید بر افزایش شهرت بین المللی می باشد.رسالت در ایران تربیت دانش آموختگان جهت ارتقاء مراقبتهای پرستاری بیماران نیازمند مراقبت ویژه، کاهش مرگ و میر و استفاده از نظرات آنها در سیاستگذاری نظام سلامت می باشد ولی کوریکولوم دانشگاه گریفیث دارای رسالت نبود. جایگاه شغلی دانش آموختگان در ایران علاوه بر بخش های ویژه در مراکز غیر مرتبط دیگری لحاظ شده بود ولی در دانشگاه گریفیث بر بخش مراقبت ویژه تمرکز داشت.نحوه پذیرش دانشجو در ایران از طریق کنکور سراسری وزارت بهداشت به صورت روزانه و بین الملل انجام می گردد و نیازی به نمره معتبر زبان نیست در صورتی که در دانشگاه گریفیث نیازی به آزمون ورودی نمی باشد و فقط سابقه کاری و نمره زبان آکادمیک مورد نیاز می باشد. شرایط ادامه تحصیل در ایران به صورتی می باشد که علاوه بر رشته پرستاری، پانزده رشته غیر مرتبط دیگر را هم می توان انتخاب کرد در صورتی که در گریفیث جهت ادامه تحصیل علاوه بر رشته دکترای پرستاری، کارشناسی ارشد پرستاری پیشرفته را هم می توانند انتخاب نمایند. بحث و نتیجه گیری : وجود سابقه کار در بالین جهت پذیرش دانشجو، استفاده از مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد در بالین، دوره هایپاره وقت،برنامه ریزیبرای دروسیبا هدفتربیتهیأتعلمی و برگزاری کلاسهایآنلاین میتواندبهقوتبرنامهآموزشیایندورهدرایران بیفزاید.
Rokhafroz D, mamashli L, Ramezanpour E, kalani L. Comparative comparison of critical care nursing master's curriculum of Iran and Griffith University. IJNR 2023; 18 (2) :60-72 URL: http://ijnr.ir/article-1-2723-fa.html
رخ افروز داریوش، ممشلی لیلا، رمضانپور الهام، کلانی لیلا. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه کشور ایران و دانشگاه گریفیث. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (2) :60-72