[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 72-60 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه کشور ایران و دانشگاه گریفیث
داریوش رخ افروز ، لیلا ممشلی ، الهام رمضانپور ، لیلا کلانی*
دانشجوی دکترای پرستاری، ﮔﺮوه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. (مربی) گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران. ، leilakalani@yahoo.com
چکیده:   (1237 مشاهده)
مقدمه: متخصصین با توجه به حساس و مهم بودن برنامه های آموزشی در ایفای بهتر نقش ها و وظایف و همچنین تحقق بخشیدن به اهداف و رسالت های آموزش عالی، انجام مطالعات متعدد برای بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه آموزشی را ضروری می دانند.
روش: پس از جستجو در دانشگاه های معتبر جهان،  دانشکده پرستاری و مامایی گریفیث با توجه به اینکه رتبه دوم در جهان، رتبه اول در استرالیا برای رشته پرستاری  را در سال 2021، رتبه ی برتر  Excellence in Research Australia را در سال 2018 و در رتبه بندی شانگهای، رتبه دو را اخذ نموده، جهت مطالعه انتخاب گردید و پژوهش به شیوه توصیفی_ تطبیقی و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه با استفاده از الگوی بردی انجام شد.
یافته ها: مقایسه فلسفه، دورنما، رسالت هر دو کوریکولوم نشان داد که شباهتهایی با هم دارند و تفاوت فلسفه ها در این است که در ایران تاکید بر مرجعیت علمی، استقلال فراگیر، رویکرد جامع نگر و مشارکت در کار تیمی تاکید دارد ولی در گریفیث بر استفاده از رویکردهای تحقیقاتی پیشرو در جهان و همچنین بر توسعه مراقبت ایمن از نظر فرهنگی تاکید دارد. در دورنما در ایران تاکید بر به حداقل رساندن مرگ ومیر بیماران بدحال می باشد ولی در گریفیث تاکید بر افزایش شهرت بین المللی می باشد. رسالت در ایران تربیت دانش آموختگان جهت ارتقاء مراقبتهای پرستاری بیماران نیازمند مراقبت ویژه، کاهش مرگ و میر و استفاده از نظرات آنها در سیاستگذاری نظام سلامت می باشد ولی کوریکولوم دانشگاه گریفیث دارای رسالت نبود. جایگاه شغلی دانش آموختگان در ایران علاوه بر بخش های ویژه در مراکز غیر مرتبط دیگری لحاظ شده بود ولی در دانشگاه گریفیث بر بخش مراقبت ویژه تمرکز داشت. نحوه پذیرش دانشجو در ایران از طریق کنکور سراسری وزارت بهداشت به صورت روزانه و بین الملل انجام می گردد و نیازی به نمره معتبر زبان نیست در صورتی که در دانشگاه گریفیث نیازی به آزمون ورودی نمی باشد و فقط  سابقه کاری و نمره زبان آکادمیک مورد نیاز می باشد. شرایط ادامه تحصیل در ایران به صورتی می باشد که علاوه بر رشته پرستاری، پانزده رشته غیر مرتبط دیگر را هم می توان انتخاب کرد در صورتی که در گریفیث جهت ادامه تحصیل علاوه بر رشته دکترای پرستاری، کارشناسی ارشد پرستاری پیشرفته را هم می توانند انتخاب نمایند.
بحث و نتیجه گیری : وجود سابقه کار در بالین جهت پذیرش دانشجو، استفاده از مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد در بالین،  دور ه های پار ه وقت، برنامه ریزی برای دروسی با هدف تربیت هیأت علمی و برگزاری کلا سهای آنلاین  میتواند به قوت برنامه آموزشی این دوره در ایران بیفزاید.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری مراقبت ویژه
متن کامل [PDF 311 kb]   (408 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/6/30 | پذیرش: 1401/11/18 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rokhafroz D, mamashli L, Ramezanpour E, kalani L. Comparative comparison of critical care nursing master's curriculum of Iran and Griffith University. IJNR 2023; 18 (2) :60-72
URL: http://ijnr.ir/article-1-2723-fa.html

رخ افروز داریوش، ممشلی لیلا، رمضانپور الهام، کلانی لیلا. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه کشور ایران و دانشگاه گریفیث. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (2) :60-72

URL: http://ijnr.ir/article-1-2723-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710