[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 82-73 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی-جراحی ایران با دانشگاه پنسیلوانیا در آمریک
فاطمه تقلیلی ، نرگس ارسلانی ، مریم احمدی ، لادن ناصح ، فاطمه مقدم ، مسعود فلاحی خشکناب*
گروه پرستاری،دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی،تهران،ایران ، fallahi@uswr.ac.ir
چکیده:   (622 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش موثری در ارائه خدمات سلامت به جامعه ایفا می کنند. بنابراین برنامه های درسی این رشته  اهمیت ویژه ای دارد و بایستی  بصورت مستمر همسویی آن با نظام آموزشی و نیازهای جامعه مورد بازنگری قرار گیرد. لذا این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی- جراحی ایران و دانشگاه  پنسیلوانیا در آمریکا انجام شده است.
روش کار: مطالعـه حاضـر از نـوع مروری تطبیقـی می باشـد کـه در سـال 1401 انجـام شـد. ابتـدا با توجه به رنکینگ دانشکده های پرستاری جهان، یـک دانشـگاه برتـر با رنکینگ یک(دانشکده پرستاری پنسیلوانیا آمریکا) از طریــق جســت وجو در سایت    QS.COM انتخــاب شــد، ســپس اطلاعــات موردنیــاز جمــع آوری شدند و بــا اســتفاده از الگــوی بــردی(Bereday) 4 مرحلـه ای مـورد مقایسـه قـرار گرفتنـد.
یافته ها: یافته ها نشان داد برنامه پرستاری ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیا از وجوه اشتراک و تفاوتهایی برخوردارند.(در پنسیلوانیا نحوه پذیرش غیر متمرکز،با شرط معدل و سابقه و در ایران صرفا دارا بودن مدرک کارشناسی و شرکت در آزمون ورودی وزارت بهداشت است)، ماهیت رشته (در پنسیلوانیا با تاکید بر پرورش نیروی متخصص تصمیم گیرنده بالینی با توجه به فرهنگ و در ایران پرورش نیروی متخصص بالینی در امر مراقبت از بیماریهاست).چشم انداز(در پنسیلوانیا تغییر و تاثیر در بهبود کیفیت پرستاری و در ایران برتر بودن در سطح بین الملل است)محتوی دروس (در ایران و پنسیلوانیا محتوی دروس تا حد زیادی مشابه است اما درتعداد واحد متفاوت است).
نتیجه گیری: مقایسه برنامه درسی ایران و آمریکا نشان می دهد، کوریکولوم درسی آمریکا و ایران در محتوی درسی و اهداف بصورت کلی شباهتهایی دارد. اما در ماهیت رشته، رسالت، چشم انداز و نحوه پذیرش دانشجو نسبت به ایران برتریهایی دارد.
کلمات کلیدی: آموزش پرستاری، برنامه درسی، دانشکده پرستاری، ایران ، آمریکا
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، برنامه درسی، دانشکده پرستاری، ایران، آمریکا
متن کامل [PDF 260 kb]   (264 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/10/28 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghlili F, arsalani N, ahmadi M, naseh L, moghaddam F, fallahi-khoshknab M. Comparative Study of Iranian Postgraduate Nursing and Surgical Nursing Curriculum with University of Pennsylvania in USA. IJNR 2023; 18 (2) :73-82
URL: http://ijnr.ir/article-1-2752-fa.html

تقلیلی فاطمه، ارسلانی نرگس، احمدی مریم، ناصح لادن، مقدم فاطمه، فلاحی خشکناب مسعود. مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی-جراحی ایران با دانشگاه پنسیلوانیا در آمریک. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (2) :73-82

URL: http://ijnr.ir/article-1-2752-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4652