گروه پرستاری،دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی،تهران،ایران ، fallahi@uswr.ac.ir
چکیده: (622 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش موثری در ارائه خدمات سلامت به جامعه ایفا می کنند. بنابراین برنامه های درسی این رشته اهمیت ویژه ای دارد و بایستی بصورت مستمر همسویی آن با نظام آموزشی و نیازهای جامعه مورد بازنگری قرار گیرد. لذا این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی- جراحی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا انجام شده است. روش کار: مطالعـه حاضـر از نـوع مروری تطبیقـی می باشـد کـه در سـال 1401 انجـام شـد. ابتـدا با توجه به رنکینگ دانشکده های پرستاری جهان، یـک دانشـگاه برتـر با رنکینگ یک(دانشکده پرستاری پنسیلوانیا آمریکا) از طریــق جســت وجو در سایت QS.COM انتخــاب شــد، ســپس اطلاعــات موردنیــاز جمــع آوری شدند و بــا اســتفاده از الگــوی بــردی(Bereday) 4 مرحلـه ای مـورد مقایسـه قـرار گرفتنـد. یافته ها: یافته ها نشان داد برنامه پرستاری ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیا از وجوه اشتراک و تفاوتهایی برخوردارند.(در پنسیلوانیا نحوه پذیرش غیر متمرکز،با شرط معدل و سابقه و در ایران صرفا دارا بودن مدرک کارشناسی و شرکت در آزمون ورودی وزارت بهداشت است)، ماهیت رشته (در پنسیلوانیا با تاکید بر پرورش نیروی متخصص تصمیم گیرنده بالینی با توجه به فرهنگ و در ایران پرورش نیروی متخصص بالینی در امر مراقبت از بیماریهاست).چشم انداز(در پنسیلوانیا تغییر و تاثیر در بهبود کیفیت پرستاری و در ایران برتر بودن در سطح بین الملل است)محتوی دروس (در ایران و پنسیلوانیا محتوی دروس تا حد زیادی مشابه است اما درتعداد واحد متفاوت است). نتیجه گیری: مقایسه برنامه درسی ایران و آمریکا نشان می دهد، کوریکولوم درسی آمریکا و ایران در محتوی درسی و اهداف بصورت کلی شباهتهایی دارد. اما در ماهیت رشته، رسالت، چشم انداز و نحوه پذیرش دانشجو نسبت به ایران برتریهایی دارد. کلمات کلیدی:آموزش پرستاری، برنامه درسی، دانشکده پرستاری، ایران ، آمریکا
taghlili F, arsalani N, ahmadi M, naseh L, moghaddam F, fallahi-khoshknab M. Comparative Study of Iranian Postgraduate Nursing and Surgical Nursing Curriculum with University of Pennsylvania in USA. IJNR 2023; 18 (2) :73-82 URL: http://ijnr.ir/article-1-2752-fa.html
تقلیلی فاطمه، ارسلانی نرگس، احمدی مریم، ناصح لادن، مقدم فاطمه، فلاحی خشکناب مسعود. مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی-جراحی ایران با دانشگاه پنسیلوانیا در آمریک. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (2) :73-82