[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 18 شماره 6 صفحات 34-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ترجمان دانش پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
فاطمه اردستانی محمدی ، امین حسینی ، آرزو راستی ، فاطمه بهرام نژاد*
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، bahramnezhad@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (1131 مشاهده)
مقدمه: استفاده از انتقال دانش و یافته­های مطالعات در سیستم­های مراقبتی بهداشت و درمان می­تواند جهت حفظ جان میلیون­ها نفر کمک کننده باشد. این فرآیند همچنین نقش موثری را در جلوگیری از زیان­های مالی حوزه سلامت دارد. نظر به اهمیت فرآیند ترجمان دانش در پایان­ نامه ­های دفاع­نهایی­شده، این مطالعه­ با هدف تحلیل ترجمان دانش پایان­ نامه ­های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی با شیوه نمونه­گیری سرشماری بود که بر روی مجموعه پایان­نامه­های دفاع­نهایی­شده از سال1390 تا اسفند سال 1398 کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی مستند در دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد.  موضوعات (گرایش­های) پایان­نامه­ها مطابق با فرم محقق­ساخته، با هدف تحلیل ترجمان دانش مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعدی و در رویکرد کیفی، محتوای پیام­های آموزشی برای مخاطبین پایان­نامه­ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ها: در رشته پرستاری، موضوعات مراقبت و حرفه پرستاری، جوامع هدف بیماران و پرستاران و متد کارآزمایی بالینی و توصیفی مقطعی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در رشته مامایی نیز موضوعات مراقبت مامایی و آموزش به بیمار، جوامع هدف بیماران و ماماها و متد کارآزمایی بالینی و نیمه­تجربی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در بخش کیفی در چهار تم اصلی بعد بالین، بعدآموزش، بعد پژوهش و بعد مدیریت دسته­بندی صورت گرفت.
نتیجه­گیری:  نتایج نشان داد، توجه به اینکه نتایج یک مطالعه می تواند در چه بخشهای و برای چه گروههای مورد استفاده قرار بگیرد، در پایان نامه های دانشکده پرستاری و مامایی مد نظر قرار گرفته است. هرچند تا رسیدن به معیارهای ترجمان دانش و بکارگیری نتایج توسط ذی نفعان هنوز فاصله است. توصیه میشود، با برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص ترجمان دانش و در نظر گرفتن تشویق برای تیم تحقیق جهت گام برداشتن به سوی ترجمان دانش در این زمینه فعالیت صورت بگیرد.

 
واژه‌های کلیدی: ترجمان دانش، پایان نامه، کارشناسی ارشد، پرستاری، مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
متن کامل [PDF 283 kb]   (309 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقات کیفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/2/15 | پذیرش: 1402/9/11 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ardestani mohammadi F, hosseini A, rasti A, bahramnezhad F. Analyzing the knowledge translation of master's theses in nursing and midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences.. IJNR 2024; 18 (6) :24-34
URL: http://ijnr.ir/article-1-2783-fa.html

اردستانی محمدی فاطمه، حسینی امین، راستی آرزو، بهرام نژاد فاطمه. تحلیل ترجمان دانش پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (6) :24-34

URL: http://ijnr.ir/article-1-2783-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4714