دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، bahramnezhad@sina.tums.ac.ir
چکیده: (1131 مشاهده)
مقدمه: استفاده از انتقال دانش و یافتههای مطالعات در سیستمهای مراقبتی بهداشت و درمان میتواند جهت حفظ جان میلیونها نفر کمک کننده باشد. این فرآیند همچنین نقش موثری را در جلوگیری از زیانهای مالی حوزه سلامت دارد. نظر به اهمیت فرآیند ترجمان دانش در پایان نامه های دفاعنهاییشده، این مطالعه با هدف تحلیل ترجمان دانش پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی با شیوه نمونهگیری سرشماری بود که بر روی مجموعه پایاننامههای دفاعنهاییشده از سال1390 تا اسفند سال 1398 کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی مستند در دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد. موضوعات (گرایشهای) پایاننامهها مطابق با فرم محققساخته، با هدف تحلیل ترجمان دانش مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعدی و در رویکرد کیفی، محتوای پیامهای آموزشی برای مخاطبین پایاننامهها مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: در رشته پرستاری، موضوعات مراقبت و حرفه پرستاری، جوامع هدف بیماران و پرستاران و متد کارآزمایی بالینی و توصیفی مقطعی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در رشته مامایی نیز موضوعات مراقبت مامایی و آموزش به بیمار، جوامع هدف بیماران و ماماها و متد کارآزمایی بالینی و نیمهتجربی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در بخش کیفی در چهار تم اصلی بعد بالین، بعدآموزش، بعد پژوهش و بعد مدیریت دستهبندی صورت گرفت.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، توجه به اینکه نتایج یک مطالعه می تواند در چه بخشهای و برای چه گروههای مورد استفاده قرار بگیرد، در پایان نامه های دانشکده پرستاری و مامایی مد نظر قرار گرفته است. هرچند تا رسیدن به معیارهای ترجمان دانش و بکارگیری نتایج توسط ذی نفعان هنوز فاصله است. توصیه میشود، با برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص ترجمان دانش و در نظر گرفتن تشویق برای تیم تحقیق جهت گام برداشتن به سوی ترجمان دانش در این زمینه فعالیت صورت بگیرد.
ardestani mohammadi F, hosseini A, rasti A, bahramnezhad F. Analyzing the knowledge translation of master's theses in nursing and midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences.. IJNR 2024; 18 (6) :24-34 URL: http://ijnr.ir/article-1-2783-fa.html
اردستانی محمدی فاطمه، حسینی امین، راستی آرزو، بهرام نژاد فاطمه. تحلیل ترجمان دانش پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (6) :24-34