استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، adib1344@yahoo.com
چکیده: (520 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تاثیربرنامههایدرسیدرایفاینقشهاو وظایف،انجامپژوهشبرایشناسایینقاطضعفوقوتبرنامهدرسیضروریاست. مطالعاتتطبیقییکیازراهبردهایارتقایکیفیتواعتباریابینظام هایآموزشی می باشد. اینمطالعهباهدفمقایسهتطبیقیبرنامهدورهی دکتری پرستاریدرایرانودانشکدهپرستاری مک مستر کانادا انجام شد. روشکار: مطالعهحاضربراساسرویکردتوصیفی- تطبیقیوبااستفادهازالگویبرودیدرسال1402صورتگرفتوطیآناجزای اصلیوشاخصهایمهمبرنامههایدرسیموردنظربراساسچهارمرحلهتوصیف،تفسیر،همجواری،ومقایسه،مورد تجزیهوتحلیلقرارگرفتند. یافتهها: اساسبرنامهآموزشیدکتریپرستاری ایرانودانشکدهپرستاریمک مسترشامل آموزش،پژوهش وپایاننامهاستاما در فلسفه، ماموریت،اهدافوچشمانداز، نحوهپذیرشدانشجو، ساختاربرنامههاتفاوتهاییدارند. نتیجهگیری:در برنامه دکتریپرستاریایران، انتظاراتازدانش آموختگاناین دورهکاملا مشخصنمی باشد و از طرفیپاسخگوییمؤثریبهنیازهایسلامتیجامعهرانداشتهاست، بنابراین ضرورتبازبینی برنامه وتخصصیشدناین دوره براساساهدافبرنامه ریزی شده می باشد.
faroughi F, Adib-Hajbaghery M. Comparative Study of Nursing PhD Educational System and Curriculum in
Iran and McMaster Canada. IJNR 2023; 18 (5) :43-50 URL: http://ijnr.ir/article-1-2797-fa.html
فاروقی فروغ، ادیب حاج باقری محسن. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و مک مستر کانادا. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (5) :43-50