[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 50-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و مک مستر کانادا
فروغ فاروقی ، محسن ادیب حاج باقری*
استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (326 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تاثیر برنامه های درسی در ایفای نقش ها و وظایف، انجام پژوهش برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری است. مطالعات تطبیقی یکی از راهبردهای ارتقای کیفیت و اعتباریابی نظام های آموزشی می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دوره ی دکتری پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری مک مستر کانادا انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر بر اساس رویکرد توصیفی- تطبیقی و با استفاده از الگوی برودی در سال 1402 صورت گرفت و طی آن اجزای اصلی و شاخص های مهم برنامه های درسی مورد نظر بر اساس چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: اساس برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و دانشکده پرستاری مک مستر شامل آموزش، پژوهش و پایان نامه است اما در فلسفه، ماموریت، اهداف و چشم انداز ، نحوه پذیرش دانشجو، ساختار برنامه ها تفاوت هایی دارند.
نتیجه گیری: در برنامه دکتری پرستاری ایران، انتظارات از دانش آموختگان این دوره کاملا مشخص نمی باشد و از طرفی پاسخگویی مؤثری به نیازهای سلامتی جامعه را نداشته است، بنابراین ضرورت بازبینی برنامه و تخصصی شدن این دوره بر اساس اهداف برنامه ریزی شده می باشد.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، دکتری پرستاری، مطالعه تطبیقی، مک مستر، ایران
متن کامل [PDF 240 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/3/27 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

faroughi F, Adib-Hajbaghery M. Comparative Study of Nursing PhD Educational System and Curriculum in Iran and McMaster Canada. IJNR 2023; 18 (5) :43-50
URL: http://ijnr.ir/article-1-2797-fa.html

فاروقی فروغ، ادیب حاج باقری محسن. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و مک مستر کانادا. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (5) :43-50

URL: http://ijnr.ir/article-1-2797-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4652