عضو هیئت علمی و معاون آموزشی دانشکده مجازی آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، bkhoshgoftar7@gmail.com
چکیده: (1423 مشاهده)
مقدمه : آموزش بالینی، رکن و قلب آموزش پرستاری محسوب شده و حضور فعال همکاران بالینی علاقمند و فعالیت آنها در امر آموزش، یکی از عوامل تسهیل کننده برای رسیدن به اهداف آموزشی به شمار می رود. مطالعه حاضر با هدف تبیین عوامل مرتبط با همکاری پرستاران در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام گرفته است. روش کار: در این پژوهش از روش کیفی تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد. محیط پژوهش شامل بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران و مشارکت کنندگان اصلی مطالعه، پرستاران بالینی، اساتید بالینی پرستاری و دانشجویان کارشناسی پرستاری دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند. که به روش نمونه گیری هدفمند با در نظر گرفتن حداکثر تنوع اتنخاب شدند. روش جمع آوری داده مصاحبه های چهره به چهره عمیق نیمه ساختارمند بود. وتحلیل دادهها (با رویکرد قراردادی) براساس مدل گرانهایم و لاندمن ( ٢٠٠۴ ) انجام شد. اطمینان از صحّت و استحکام داده با استفاده از معیارهای لینکلن و گوبا انجام گرفت. یافته ها : در رابطه با هدف پژوهش، 9 طبقه اصلی شامل: "محیط یادگیری بالینی غیرحرفهای"، "آموزش غیر اثربخش"، "همکاری پرستاران"، "همسویی متخصصین"، "مدیر پرستاری تلنگر زن هوشمند"، "سازماندهی، هدایت و نظارت مدیریت پرستاری"، "راهبردهای فعال"، "راهبردهای منفعلانه" و "موفقیت نسبی در کنترل مشکل" استخراج شد. که از آنها سه مضمون "محیط یادگیری بالینی غیر حرفه ای"، "آموزش غیر اثربخش"، "همکاری پرستاران" انتزاع گردید. نتیجه گیری :.شناسایی عوامل تأثیرگذار بر مشارکت پرستاران در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و پیامدھای حاصل از آن در شناسایی مشکلات موجود و ارائه راهکارهایی در جهت حل آنها کمک کننده خواهد بود.
shabanpourkolagar F, khoshgoftar Z, rasouli M. Explaining the factors related to the cooperation of nurses in the clinical education of nursing students from the perspective of stakeholders. IJNR 2024; 18 (6) :79-111 URL: http://ijnr.ir/article-1-2857-fa.html
شعبان پور کلاگر فاطمه، خوش گفتار زهره، رسولی مریم. تبیین عوامل مرتبط با همکاری پرستاران در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (6) :79-111