[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مجازی اصول ارگونومی بر اختلالات اسکلتی عضلانی پرستاران
مهدیس شاهینی ، فاطمه الحانی* ، عمران احمدی
دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده:   (29 مشاهده)
مقدمه: باتلاش برای افزایش دانش پرستاران در زمینه اصول ارگونومی میتوان سختی کار جسمی آنان را کاهش داد. پرستاران  در مقایسه با جمعیت عمومی در معرض خطرات سلامتی بیشتر ی هستند. نیازهای فیزیکی حرفه آن ها مانند انجام حرکات تکراری، آن ها را مستعد آسیب‌های اسکلتی عضلانی مانند کمردرد می‌کند. آموزش اصول ارگونومی می تواند به صورت حضوری و یا از راه دور باشد که به علت مشغله های کاری پرستاران و مزیت  های آموزش مجازی این شیوه انتخاب شد.هدف این مقاله تعیین تاثیر آموزش مجازی اصول ارگونومی بر میزان اختلالات اسکلتی عضلانی پرستاران است.
روش: این مطالعه به روش نیمه تجربی در شهر تهران در سال 1403 انجام شد[A1] . 75 نفر از پرستاران[A2]  به صورت هدفمند انتخاب و به روش تخصیص تصادفی و بلوک بندی چهارتایی با در نظر گرفتن سه ویژگی ساعات کار پرستاری، ساعات کار غیر پرستاری، سایقه کار در بالین به دوگروه35 و 40نفره شاهد و مداخله تخصیص یافتند، در مرحله مداخله برنامه آموزشی مجازی طراحی و در پنج جلسه مجازی طی یک هفته در بستر اپلیکیشن واتساپ در قالب پیام کوتاه، ویدیو، پمفلت، پوستر آموزش رعایت اصول ارگونومی در دو بعد شناختی و مهارتی به گروه مداخله داده شد .داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه اختلالات اسکلتی عضلانی کرنل جمع آوری گردید. داده ها [A3] با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون های کای اسکوئر، T مستقل و t زوجی در نرم افزار SPSSورژن 27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد دو گروه کنترل و مداخله از نظر ویژگی های فردی) سن، جنس، تاهل ، ویژگی ساعات کار پرستاری، ساعات کار غیر پرستاری، سایقه کار در بالین و...)همگن بودندوتفاوت معنی داری نداشتند(05/0(p <  . بعد از مداخله میانگین نمره [A4] کل اختلالات اسکلتی[WU5]  عضلانی بر اساس ابزار کرنل در گروه آموزش مجازی اصول ارگونومی(09/6) به طور معنا داری کمتر از گروه کنترل(5/16) بود ( P<001/ 0) .
 نتیجه گیری:   نتایج نشان داد آموزش مجازی اصول ارگونومی به پرستاران بر کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی آن ها موثر است. بنابراین به مدیران و مسئولین آموزش پرستاری پیشنهاد می شود که آموزش اصول ارگونومی را در سرفصل دروس آموزشی آینده برای پرستاران گنجانده شود.



 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، اصول ارگونومی، اختلالات اسسکلتی عضلانی، پرستاران
     
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/10/22 | پذیرش: 1404/3/9 | انتشار: 1404/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahini M, Alhani F, Ahmadi O. Investigating the effect of virtual training on ergonomic principles on musculoskeletal disorders in nurses.. IJNR 2025; 20 (3)
URL: http://ijnr.ir/article-1-2977-fa.html

شاهینی مهدیس، الحانی فاطمه، احمدی عمران. تاثیر آموزش مجازی اصول ارگونومی بر اختلالات اسکلتی عضلانی پرستاران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (3)

URL: http://ijnr.ir/article-1-2977-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4718