واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، maryam.moghimian@iau.ac.ir
چکیده: (255 مشاهده)
مقدمه: رعایت اخلاق حرفه ای در پرستاران تازهکار، چون تجربه تصمیمگیری اخلاقی ندارند بیشتر تحت تاثیر جو و شرایط اخلاقی محیط کار است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش اخلاق حرفهای بر درک پرستاران تازهکار از شرایط و جو اخلاقی محیط کار بود. روش:این یک مطالعه نیمهتجربی است. 60 پرستار تازهکار در اهواز، بصورت در دسترس براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای گرداوری داده، پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، جو اخلاقی بیمارستان اولسون و درک پرستاران از شرایط محیط کار لیک بود گروه مداخله 8 جلسه آموزش اخلاق حرفهای دریافت کرد. گروه کنترل آموزشهای بیمارستان را دریافت نمود. در ابتدا و پایان مطالعه، نمونهها به پرسشنامهها پاسخ گفتند. دادهها با آزمونهای توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند. یافته ها:میانگین نمره درک پرستاران از جو اخلاقی و شرایط محیط کار و مولفه های آنها، قبل از مطالعه در دو گروه اختلاف معنادار نداشت، اما بعد از مطالعه در گروه مداخله نمره مولفه های اخلاقی مرتبط با بیمارستان و نمره مولفههای مشارکت در اداره بیمارستان و زیرساختهای پرستاری برای ارتقا کیفیت مراقبت در متغیر شرایط محیط کار، در گروه مداخله بیشتر ارتقا یافت (05/0>p). بحث و نتیجه گیری: آموزش اخلاق حرفهای، درک پرستاران تازهکار از شرایط و جو اخلاقی محیط کار را ارتقا داد. لذا باید مدیران به موضوع اخلاق حرفهای در آموزشهای ضمن خدمت پرستاران توجه داشته باشند.
Alijani M, Moghimian M, Amini R. The Impact of Professional Ethics Training on Novice Nurses’ Perceptions of Ethical Conditions and Climate in the Work Environment. IJNR 2025; 20 (1) URL: http://ijnr.ir/article-1-2986-fa.html
علیجانی مریم، مقیمیان مریم، امینی راضیه. بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای بر درک پرستاران تازه کار از شرایط و جو اخلاقی محیط کار. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (1)