[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش ذهن اگاهی و تنظیم هیجان بر اضطراب اجتماعی دانشجویان
شادی زمانپور ، ابوالفضل بخشی‌پور* ، زهرا خوشنویسان
، bakhshipur@bojnourdiau.ac.ir
چکیده:   (23 مشاهده)
مقدمه: اضطراب اجتماعی اثرات نامطلوبی بر عملکرد روانشناختی و تحصیلی دانشجویان دارد؛ با توجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن اگاهی و تنظیم هیجان بر اضطراب اجتماعی در دانشجویان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصیلی 1403 -1402 بودند. 45 نفر با روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و در سه گروه آزمون 1 (15 نفر)، آزمون 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر)  به­صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از مقیاس اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (SAS، جرابک، 1996) استفاده شد. پس از اجرای حضوری پیش­آزمون، اعضای گروه­­های مداخله تحت آموزش قرار گرفتند و سپس از هر دو گروه پس آزمون و پس از گذشت دو ماه مجددا آزمون پیگیری اجرا شد. آموزش ذهن آگاهی بر اساس مدل کابـات ذیـن (2003) و آموزش تنظیم هیجان بر اساس گراس (2002) طی 8 جلسه برای گروه­های مداخله به­صورت گروهی اجرا شد. تحلیل داده­ها در نرم افزار SPSS-24 به روش تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر انجام شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که بین سه گروه در متغیر اضطراب اجتماعی (01/0=P، 65/29=F) تفاوت معنادار وجود داشت؛ در واقع بین گروه کنترل و گروه­های مداخله تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P). اما نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که بین دو گروه مداخله آموزش ذهن­آگاهی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0>P)؛ در واقع هر دو مداخله به میزان مشابه منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان شدند.
نتیجه­گیری: در مجموع می­توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن اگاهی و آموزش تنظیم هیجان هر دو به صورت یکسان موجب کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان شدند.
 
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، آموزش تنظیم هیجان، آموزش ذهن‌آگاهی
متن کامل [DOCX 68 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1404/4/17 | پذیرش: 1404/5/21 | انتشار: 1404/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamanpour S, Bakhshipour A, Khoshnevisan Z. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Training and Emotion Regulation Training on Social Anxiety in Students. IJNR 2025; 20 (4)
URL: http://ijnr.ir/article-1-3020-fa.html

زمانپور شادی، بخشی‌پور ابوالفضل، خوشنویسان زهرا. مقایسه اثربخشی آموزش ذهن اگاهی و تنظیم هیجان بر اضطراب اجتماعی دانشجویان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (4)

URL: http://ijnr.ir/article-1-3020-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4724