مقدمه: اضطراب اجتماعی اثرات نامطلوبی بر عملکرد روانشناختی و تحصیلی دانشجویان دارد؛ با توجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزشذهناگاهیوتنظیمهیجان بر اضطراب اجتماعی در دانشجویان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصیلی 1403 -1402 بودند. 45 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و در سه گروه آزمون 1 (15 نفر)، آزمون 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (SAS، جرابک، 1996) استفاده شد. پس از اجرای حضوری پیشآزمون، اعضای گروههای مداخله تحت آموزش قرار گرفتند و سپس از هر دو گروه پس آزمون و پس از گذشت دو ماه مجددا آزمون پیگیری اجرا شد. آموزش ذهن آگاهی بر اساس مدل کابـات ذیـن (2003) و آموزش تنظیم هیجان بر اساس گراس (2002) طی 8 جلسه برای گروههای مداخله بهصورت گروهی اجرا شد. تحلیل دادهها در نرم افزار SPSS-24 به روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین سه گروه در متغیر اضطراب اجتماعی (01/0=P، 65/29=F) تفاوت معنادار وجود داشت؛ در واقع بین گروه کنترل و گروههای مداخله تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P). امانتایج آزمون بنفرونی نشان داد که بین دو گروه مداخله آموزش ذهنآگاهی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0>P)؛ در واقع هر دو مداخله به میزان مشابه منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان شدند. نتیجهگیری: در مجموع میتوان نتیجه گرفت که آموزشذهناگاهیو آموزشتنظیمهیجان هر دو به صورت یکسان موجب کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان شدند.
Zamanpour S, Bakhshipour A, Khoshnevisan Z. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Training and Emotion Regulation Training on Social Anxiety in Students. IJNR 2025; 20 (4) URL: http://ijnr.ir/article-1-3020-fa.html
زمانپور شادی، بخشیپور ابوالفضل، خوشنویسان زهرا. مقایسه اثربخشی آموزش ذهن اگاهی و تنظیم هیجان بر اضطراب اجتماعی دانشجویان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (4)