[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش مجازی مدیریت پیش بیمارستانی بیماران قلبی بر دانش و مهارت کارشناسان فوریت‌های پزشکی شرق ایران
محمدرضا صباغی ، معصومه ایمانی پور ، مریم تاتاری ، علیرضا نیکبخت نصرآبادی*
گروه پرستاری داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران ، nikbakht@tums.ac.ir
چکیده:   (15 مشاهده)
مقدمه:ایست قلبی خارج از بیمارستان یکی از اصلی‌ترین علل مرگ ناگهانی در سطح جهان است. مداخلات و مراقبت های مؤثر در مرحله پیش بیمارستانی، نقش حیاتی در نجات جان بیماران دارد. آموزش کارشناسان فوریت‌های پزشکی به روش‌های نوین از جمله آموزش مجازی، می‌تواند در بهبود پاسخگویی سریع و صحیح آنان در شرایط بحرانی مؤثر باشد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش مجازی مدیریت پیش بیمارستانی بیماران قلبی بر دانش و مهارت عملی کارشناسان فوریت‌های پزشکی انجام شد.
روش‌ها:این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه آزمون (آموزش مجازی) و کنترل (آموزش حضوری) روی 64 نفر از کارشناسان فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه دانش و چک‌لیست مهارت با تأیید روایی و پایایی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری تی مستقل و تی زوجی انجام شد.
یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که در هر دو گروه پس از مداخله، نمرات دانش و مهارت به طور معناداری افزایش یافتند (P<0.001). بااین‌حال، در مقایسه بین‌گروهی، تفاوت معناداری در سطح دانش بین گروه آموزش حضوری (کنترل) و آموزش مجازی (مداخله) مشاهده نشد (P> 0.05). در مورد مهارت‌، مقایسه بین‌گروهی نشان داد که نمرات گروه آموزش حضوری به طور معناداری بالاتر از گروه آموزش مجازی بود (P=0.01).
نتیجه‌گیری:نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش حضوری و آموزش مجازی هر دو موجب بهبود معنادار دانش و مهارت کارشناسان فوریت‌های پزشکی در زمینه مدیریت بیماران قلبی شدند. بااین‌حال، اگرچه تفاوتی در ارتقای سطح دانش میان دو روش مشاهده نشد، اما آموزش حضوری در ارتقای مهارت‌های عملی اثربخش‌تر بود. این یافته‌ها بر اهمیت توجه به ماهیت عملی مهارت‌ها و ضرورت استفاده از روش‌های ترکیبی یا تعاملی در آموزش مجازی تأکید دارد.

 
واژه‌های کلیدی:  اورژانس پیش بیمارستانی، مدیریت بیماران قلبی، آموزش مجازی، ایست قلبی تنفسی
     
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1404/6/31 | پذیرش: 1404/7/16 | انتشار: 1404/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabbaghi M, Imanipour M, Tatari M, Nikbakht Nasrabadi A. The Effect of Virtual Education on Prehospital Management of Cardiac Patients: Enhancing Knowledge and Skills of Emergency Medical Technicians in Eastern Iran. IJNR 2025; 20 (4)
URL: http://ijnr.ir/article-1-3045-fa.html

صباغی محمدرضا، ایمانی پور معصومه، تاتاری مریم، نیکبخت نصرآبادی علیرضا. بررسی تأثیر آموزش مجازی مدیریت پیش بیمارستانی بیماران قلبی بر دانش و مهارت کارشناسان فوریت‌های پزشکی شرق ایران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (4)

URL: http://ijnr.ir/article-1-3045-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4725