[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) ::
جلد 20 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی: مطالعه‌ای ‌تجربی
علیرضا سالار ، مهدی رضوانی امین* ، نازنین یوسفی میاندواب ، حسین کیخا
مرکز تحقیقات پرستاری جامعه،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان،ایران ، mehdi.rezvaniamin@gmail.com
چکیده:   (35 مشاهده)
مقدمه: سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی زنان است و شیمی‌درمانی می‌تواند خودکارآمدی بیماران را کاهش دهد. آموزش ساختاریافتهی خودمراقبتی به توانمندسازی بیماران برای مدیریت علائم و پایبندی به درمان کمک می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه، شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون و گروه کنترل  است که بر روی ۹۰ زن مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی در زاهدان انجام گرفت. شرکت‌کنندگان به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله (۴۵ نفر) و کنترل (۴۵ نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله سه جلسهٔ ۴۵ دقیقه‌ای آموزش خودمراقبتی دریافت کرد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه SUPPH بود که پیش از مداخله و شش هفته پس از آن تکمیل شد. داده‌ها با آزمون‌های t زوجی و مستقل با نرم افزار SPSS نسخه 26تحلیل گردید.
یافته‌ها: پیش از مداخله، میانگین نمرات خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت (p>0.05). پس از مداخله، میانگین خودکارآمدی در گروه مداخله از ۱۲۴٫۷۳ ± ۱۲٫۰۹ به ۱۳۸٫۸۲ ± ۱۱٫۵۴ افزایش یافت (p<0.001)، در حالی که در گروه کنترل از ۱۲۵٫۱۱ ± ۱۲٫۳۴ به ۱۲۵٫۸۸ ± ۱۲٫۵۶تغییر کرد که تغییر قابل‌توجهی نبود اختلاف بین دو گروه پس از مداخله معنی‌دار بود (p<0.001).
نتیجه‌گیری: آموزش ساختاریافتهٔ خودمراقبتی منجر به بهبود قابل‌توجه خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی شد. ادغام چنین برنامه‌هایی در مراقبت پرستاری می‌تواند مشارکت فعال بیماران را افزایش دهد.

 
واژه‌های کلیدی: سرطان پستان، شیمی‌درمانی کمکی، خودمراقبتی، خودکارآمدی، پرستاری
     
نوع مطالعه: پرستاری داخلی جراحی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1404/7/12 | پذیرش: 1404/7/23 | انتشار: 1404/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salar A, rezvani amin M, Yousefian Miandoab N, keikha H. The Effect of Self-Care Education on Self-Efficacy of Women with Breast Cancer Undergoing Chemotherapy: quasi–Experimental Study. IJNR 2025; 20 (5)
URL: http://ijnr.ir/article-1-3055-fa.html

سالار علیرضا، رضوانی امین مهدی، یوسفی میاندواب نازنین، کیخا حسین. بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی: مطالعه‌ای ‌تجربی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (5)

URL: http://ijnr.ir/article-1-3055-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4725