مرکز تحقیقات پرستاری جامعه،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان،ایران ، mehdi.rezvaniamin@gmail.com
چکیده: (35 مشاهده)
مقدمه: سرطان پستان شایعترین بدخیمی زنان است و شیمیدرمانی میتواند خودکارآمدی بیماران را کاهش دهد. آموزش ساختاریافتهی خودمراقبتی به توانمندسازی بیماران برای مدیریت علائم و پایبندی به درمان کمک میکند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمیدرمانی انجام شد. روشها: این مطالعه، شبهتجربی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل است که بر روی۹۰ زن مبتلا به سرطان پستان تحت شیمیدرمانی در زاهدان انجام گرفت. شرکتکنندگان بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی ساده در دو گروه مداخله (۴۵ نفر) و کنترل (۴۵ نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله سه جلسهٔ۴۵ دقیقهای آموزش خودمراقبتی دریافت کرد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه SUPPH بود که پیش از مداخله و شش هفته پس از آن تکمیل شد. دادهها با آزمونهای t زوجی و مستقل با نرم افزار SPSS نسخه 26تحلیل گردید. یافتهها: پیش از مداخله، میانگین نمرات خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (p>0.05). پس از مداخله، میانگین خودکارآمدی در گروه مداخله از ۱۲۴٫۷۳ ± ۱۲٫۰۹ به ۱۳۸٫۸۲ ± ۱۱٫۵۴ افزایش یافت (p<0.001)، در حالی که در گروه کنترل از ۱۲۵٫۱۱ ± ۱۲٫۳۴ به ۱۲۵٫۸۸ ± ۱۲٫۵۶تغییر کرد که تغییر قابلتوجهی نبود اختلاف بین دو گروه پس از مداخله معنیدار بود (p<0.001). نتیجهگیری: آموزش ساختاریافتهٔ خودمراقبتی منجر به بهبود قابلتوجه خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمیدرمانی شد. ادغام چنین برنامههایی در مراقبت پرستاری میتواند مشارکت فعال بیماران را افزایش دهد.
salar A, rezvani amin M, Yousefian Miandoab N, keikha H. The Effect of Self-Care Education on Self-Efficacy of Women with Breast Cancer Undergoing Chemotherapy: quasi–Experimental Study. IJNR 2025; 20 (5) URL: http://ijnr.ir/article-1-3055-fa.html
سالار علیرضا، رضوانی امین مهدی، یوسفی میاندواب نازنین، کیخا حسین. بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمیدرمانی: مطالعهای تجربی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (5)