مقدمه: نوجوانان معمولاً دارای مشکلات ویژهای هستند که در دوره کودکی کمتر با آن مواجه میباشند. در این دوره تصویر ذهنی که به دلیل تغییرات جسمی تحت تأثیر قرار میگیرد ممکن است منجر به اختلال خوردن گردد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردن در دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر کرمان انجام شد.
روش: در این مطالعه توصیفی - همبستگی650 دانشآموز دختر شرکت کردند. گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامههای اطلاعات فردی، اختلالات خوردن و تصویر ذهنی از بدن در سال 1386 صورت گرفت. از شاخصهای مرکزی، پراکندگی و آزمونهای t ، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی و لجستیک با استفاده از نرمافزار SPSS v.15 جهت تجزیه و تحلیل استفاده گردید.
یافتهها: میانگین نمره کل تصویر ذهنی از بدن 02/64% بود. بیشترین میانگین به (مو، گوشها، دستها، قفسهسینه) تعلق گرفت. 3/6% دانشآموزان به اختلال خوردن مبتلا بودند که 7/1% به بیاشتهایی عصبی، 7/1% به پراشتهایی عصبی و 9/2% به اختلال خوردن تصریح نشده مبتلا بودند. مقایسه نمره تصویرذهنی با نوع اختلال خوردن به جزء بیاشتهایی عصبی در سایر موارد نتیجه معناداری را نشان داد. نتایج تأثیر متقابل متغیرهای اختلال خوردن و نمره تصویرذهنی را نشان داد. تنها شاخص توده بدنی عامل پیشبینیکننده ابتلا به خوردن بود (02/0 p = ).
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان دادکه ارتباط بین دو متغیر تصویرذهنی و اختلال خوردن متقابل است. بنابراین با وجود نشانههای یکی از اختلالات، احتمال وجود آشکار یا پنهان دیگری نیز وجود دارد. بنابراین آموزش کلیه افرادی چون والدین و آموزگاران و مراقبین بهداشتی توسط پرستاران بهداشت جامعه در زمینه مشکلات تغذیهای میتواند در تشخیص و شناسایی زودرس اختلالات مؤثر باشد.
تاریخ دریافت مقاله: 17/6/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388
عزیززاده فروزی منصوره، محمدعلیزاده سکینه، حقدوست علی اکبر، گروسی بهشید، شمس الدین سعید ناهید. ارتباط تصویر ذهنی از بدن با اختلالات خوردن. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1388; 4 (15) :33-43