[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 6، شماره 23 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 6 شماره 23 صفحات 14-6 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف
فرحناز جوکار* ، زهرا طاهری ازبرمی ، حیران پورنجف
، farajov@gmail.com
چکیده:   (27145 مشاهده)
چکیده پژوهش: زمینه: آموزش و القا یکسری نقش های کلیشه ای از طریق خانواده، مدرسه و رسانه های ارتباط جمعی می تواند برچگونگی نگرش هر دو جنس بر نقش خود تأثیر بگذارد. اصل مهمی که امروزه مطرح است نه تفاوتهای جنسی میان دختر و پسر بلکه رفتارهای جنسیتی مربوط به دختر و پسر است به نحوی که دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خویش احساس رضایت کنند که این موجب سلامت روحی آنان خواهد شد. لذا تحقیقی با هدف تعیین نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف در شهر ایلام انجام شد. روش کار: در یک پژوهش توصیفی-تحلیلی 402 دانش آموز(206 پسر و 196 دختر) مقاطع آخر ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند .حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به میزان 50% و دقت پنج صدم برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و پایائی آن از طریق محاسبه آلفاکرونباخ(7/0) محاسبه گردید.کلیه داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری spssوبا استفاده از روشهای آماری توصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسیتی خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسیتی دختران، 5/69% ازدختران نگرش مثبت و 74% از پسران نگرش منفی داشتند (000=P) در رابطه با نقش جنسیتی پسران، 76٪ از پسران نگرش مثبت و 38٪ از دختران نگرش منفی داشتند(05/0P>). بین مدرسه محل تحصیل، سال تحصیلی، منطقه یا محل زندگی، شغل مادر، تماشا کردن تلویزیون و مطالعه غیر درسی با نحوه نگرش ارتباط معنی داری دیده شد(05/0>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسیتی دختران نگرش منفی داشتند. مسلماً با آموزش و آگاه سازی والدین و اولیاء مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس می توان در جهت ایجاد جوّ مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام های مؤثری برداشت. البته نقش کتب درسی، صدا و سیما و رسانه های جمعی را نمی توان نادیده انگاشت.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: جنسیت، دانش اموز، نقش جنسیتی، نگرش
متن کامل [PDF 713 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1388/7/16 | پذیرش: 1390/10/7 | انتشار: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

joukar F, taheri azbarmi Z, pournajaf H. A survey of the male and female students’ Attitude toward the Gender role in the schools of Ilam. IJNR 2012; 6 (23) :6-14
URL: http://ijnr.ir/article-1-391-fa.html

جوکار فرحناز، طاهری ازبرمی زهرا، پورنجف حیران. بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1390; 6 (23) :6-14

URL: http://ijnr.ir/article-1-391-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6، شماره 23 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657