میزان تأثیر تماشای فیلمهای مذهبی بر IgA ترشحی کودکان سنین مدرسه
|
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی*، دکتر اشرف السادات صانعی، دکتر نسرین شیخ، دکتر محسن توکل |
|
|
چکیده: (36098 مشاهده) |
میزان تأثیر تماشای فیلمهای مذهبی بر IgA ترشحی کودکان سنین مدرسه دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی - دکتر اشرف السادات صانعی - دکتر نسرین شیخ - دکتر محسن توکل چکیده مقدمه: نظر به اهمیت سلامتی کودکان و توصیههایی که اخیراً در خـصوص تمـاشـای فیلمهای مختلف از جمله فیلمهای فکاهی و تاثیرات آن بر سلامتی اطفال شده است و با توجه به اقبال عمومی نونهالان کشور ما به برنامههای دینی مذهبی و فراگیر شدن برنامههای قرآنی در مدارس کشور بر آن شدیم تا تاثیر تماشای گزیده فیلمهایی با محتوای مذهبی را بر تغییرات سطح IgA ترشحی گروهی از کودکان بعنوان یک شاخص سلامتی بسنجیم. مواد و روش کار: این پژوهش، از نوع نیمه تجربی میباشد. در این تحقیق نمونههای بزاق واحدهای پژوهش قبل از شروع مداخله در هر دو گروه (آزمون و شاهد) جمع آوری و جهت انجام آزمایشهای تعیین میزان IgA ترشحی آن منجمد شده و بعد از اجرای مداخله نمونههای بزاق مجدداً در هر دو گروه جمع آوری و به شکل مشابه به آزمایشگاه ارسال شد. بعد از اندازه گیری و ثبت نتایج آزمایشات یافتههای حاصل از مداخله در هر دو گروه شاهد و آزمون مقایسه شدند. اطلاعات مربوط به هر دو گروه از طریق پرسشنامه و برگه ثبت نتایج بزاق ثبت و جمعآوری گردید. تعداد نمونهها در این مطالعه شامل 200 دانش آموز پسر و دختر 11-9 ساله بودند که بصورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار میگرفتند که اطلاعات به دست آمده از واحدهای مورد مطالعه با استفاده از نرمافزارهای مناسب و آزمونهای آماری (tدانشجویی و t زوج) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته و میزان p value در سطح 05/0 معنادار لحاظ گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین تغییرات IgAترشحی در گروهی که تحت تاثیر گزیده فیلمهای مذهبی قرار گرفته بودند، نسبت به گروه شاهد (که به یک فیلم آموزشی نگاه کرده بودند) افزایش آماری معنا داری داشته است (04/0=p). هر چند میانگین ایمنوگلوبولین در مرحله قبل از نمایش فیلم در دو گروه تفاوت معناداری نداشت، اما با توجه به تفاوت جزیی موجود توسط آزمون آنالیز کوواریانس اثر میانگین ایمنوگلوبولین قبل از تماشا حذف گردید که با حذف این اثر میانگین ایمنوگلوبولین بعد از نمایش فیلم در دو گروه تفاوت معناداری نشان داد (05/0>p). بحث و نتیجه گیری: پژوهشگران با توجه به اهمیت مطالعه در جنبههای مختلف سمعی و بصری فیلمهای مذهبی و خصوصیات شنیداری و احساسی - عاطفی تماشای فیلمهای مذهبی و اثرات متفاوت فیزیولوژیکی و روانشناختی آنها، تکرار تحقیقات مشابه با بهره گیری از روش شناسیهای گوناگون را پیشنهاد مینمایند تا بتوان با اعتماد و اعتبار بالاتری نسبت به کاربردی نمودن آن توصیه نمود. واژههای کلیدی: SIgA، کودکان سنین مدرسه، فیلمهای آموزشی، فیلمهای مذهبی |
|
|
|
متن کامل [PDF 182 kb]
(70 دریافت)
|
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1385/10/6 | انتشار: 1385/5/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|