چکیده
مقدمه: ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم میخورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضحسازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه، صورت پذیرفت.
روش: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحلهای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009، 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگیها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد.
یافتهها: طبق تحلیل انجام شده ویژگیهای اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل، تأکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. براساس یافتهها، ترجمان موفقیتآمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه مؤثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت.
نتیجهگیری: با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیدهای نسبتاً ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم حاضر میتواند با واضحسازی مفهوم راه را برای انجام فعالیتهای گستردهتر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد.
rafii F, parvizy S, khoddam H, mehrdad N, payravi H. Clarification of knowledge translation in health system. IJNR 2012; 7 (24) :72-81 URL: http://ijnr.ir/article-1-436-fa.html
رفیعی فروغ، پرویزی سرور، خدام حمیرا، مهرداد ندا، پیروی حمید. واضحسازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1391; 7 (24) :72-81