[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 5، شماره 16 - ( بهار 1389 ) ::
جلد 5 شماره 16 صفحات 60-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نقشه‌های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم
پریسا بزرگ‌زاد، فروغ سرهنگی، مصطفی معین، عباس عبادی*، بزمان سعادت آملی، نسرین رزمجویی
، Ebadi1347@yahoo.com
چکیده:   (24749 مشاهده)
مقدمه: یکی از راه‌کارهای اساسی در درمان آسم کودکان استفاده از داروهای استنشاقی (اسپری‌ها) می‌باشد. با توجه به این که روش استفاده از اسپری‌ها در روند درمان آن‌ها مؤثر است، آموزش در این زمینه لازم و ضروری به نظر می‌رسد. هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش به شیوه نقشه‌کشی مفهومی و چهره به چهره بر نحوه استفاده از اسپری‌ها در کودکان مبتلا به آسم، بوده است. روش: در یک کارآزمایی بالینی شاهددار، به روش دو گروهی80 کودک مبتلا به آسم 6-12 سال تحت مطالعه قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفی به گروه‌های مطالعه تخصیص داده شدند. آموزش به گروه شاهد با روش چهره به چهره و در گروه آزمون با استفاده از نقشه‌های مفهومی بصری معتبر ارایه شد. از تمامی نمونه‌ها یک پیش آزمون و نیم ساعت بعد یک پس آزمون سپس به فاصله یک ماه بعد یک پس آزمون دوم به عمل آمد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار امتیازات پس آزمون دوم در گروه کنترل (2±) 7/6 و در گروه آزمون (7/0±) 5/9 به دست آمد. آزمون t مستقل با 001/0p<، تفاوت معناداری بین گروه‌ها نشان داد. به علاوه آزمون آماری واریانس اندازه‌های تکراری نشان داد روند یادگیری در هر دو گروه سیر صعودی داشته اما این پیشرفت در گروه آزمون بارزتر بوده است (001/0p<). نتیجه‌گیری: استفاده از نقشه‌کشی مفهومی در مقایسه با روش چهره به چهره در آموزش به کودکان مبتلا به آسم مؤثرتر می‌باشد. لذا پرستاران و سایر درمانگران مرتبط با اطفال می‌توانند جهت افزایش اثربخشی آموزش در زمینه نحوه استفاده از اسپری‌ها در کودکان مبتلا به آسم، از نقشه کشی مفهومی بصری استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: نقشه کشی مفهومی، آموزش چهره به چهره، آموزش به بیمار، کودکان مبتلا به آسم، نحوه استفاده دارویی
متن کامل [PDF 193 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1389/3/22 | انتشار: 1389/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparing of visual concept map (painting) and face to face method to educate asthmatic children in using spray. IJNR 2010; 5 (16) :53-60
URL: http://ijnr.ir/article-1-592-fa.html

بزرگ‌زاد پریسا، سرهنگی فروغ، معین مصطفی، عبادی عباس، سعادت آملی بزمان، رزمجویی نسرین. مقایسه نقشه‌های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1389; 5 (16) :53-60

URL: http://ijnr.ir/article-1-592-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 16 - ( بهار 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645