مقدمه: یکی از راهکارهای اساسی در درمان آسم کودکان استفاده از داروهای استنشاقی (اسپریها) میباشد. با توجه به این که روش استفاده از اسپریها در روند درمان آنها مؤثر است، آموزش در این زمینه لازم و ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش به شیوه نقشهکشی مفهومی و چهره به چهره بر نحوه استفاده از اسپریها در کودکان مبتلا به آسم، بوده است.
روش: در یک کارآزمایی بالینی شاهددار، به روش دو گروهی80 کودک مبتلا به آسم 6-12 سال تحت مطالعه قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفی به گروههای مطالعه تخصیص داده شدند. آموزش به گروه شاهد با روش چهره به چهره و در گروه آزمون با استفاده از نقشههای مفهومی بصری معتبر ارایه شد. از تمامی نمونهها یک پیش آزمون و نیم ساعت بعد یک پس آزمون سپس به فاصله یک ماه بعد یک پس آزمون دوم به عمل آمد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار امتیازات پس آزمون دوم در گروه کنترل (2±) 7/6 و در گروه آزمون (7/0±) 5/9 به دست آمد. آزمون t مستقل با 001/0p<، تفاوت معناداری بین گروهها نشان داد. به علاوه آزمون آماری واریانس اندازههای تکراری نشان داد روند یادگیری در هر دو گروه سیر صعودی داشته اما این پیشرفت در گروه آزمون بارزتر بوده است (001/0p<).
نتیجهگیری: استفاده از نقشهکشی مفهومی در مقایسه با روش چهره به چهره در آموزش به کودکان مبتلا به آسم مؤثرتر میباشد. لذا پرستاران و سایر درمانگران مرتبط با اطفال میتوانند جهت افزایش اثربخشی آموزش در زمینه نحوه استفاده از اسپریها در کودکان مبتلا به آسم، از نقشه کشی مفهومی بصری استفاده کنند.
Comparing of visual concept map (painting) and face to face method to educate asthmatic children in using spray. IJNR 2010; 5 (16) :53-60 URL: http://ijnr.ir/article-1-592-fa.html
بزرگزاد پریسا، سرهنگی فروغ، معین مصطفی، عبادی عباس، سعادت آملی بزمان، رزمجویی نسرین. مقایسه نقشههای مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1389; 5 (16) :53-60