[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 8، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 39-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی- عروقی
جمیل صادقی فر، فخرالدین تقی نژاد*، حمید تقی نژاد، عیسی خدادای، سیدمیثم موسوی
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده:   (28628 مشاهده)
چکیده: مقدمه و هدف: بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا هستند، بطوریکه طبق پیش بینی انجمن قلب آمریکا تا سال 2020 این عامل به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کنترل و کاهش ریسک فاکتورها، سبب کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی می‌گردد. یکی از استراتژی های مطرح در این زمینه ارائه آموزش به بیماران است که می تواند از بروز عوارض زیادی در آنان جلوگیری نماید. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی بیمارستان مصطفی خمینی ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی- عروقی انجام پذیرفت. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای بدون گروه کنترل می‌باشد که در آن تعداد 96 نفر از بیماران بستری بخش های CCU و Post CCU مردان و زنان بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام به روش تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. به منظور سنجش تاثیر آموزش بیماران بر آگاهی و نگرش آنها، از روش مداخله آموزشی چهره به چهره و آزمون دو مرحله‌ای قبل و بعد از مداخله استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن نیز به روش آزمون مجدد تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری کای دو، t زوجی و آزمون دقیق فیشر صورت پذیرفت. یافته ها: آگاهی بیماران درباره عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی، قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 93/25 و 19/36 تفاوت معنی‌داری را نشان داد (001/0P<). بین تاثیر آموزش بر آگاهی با تحصیلات همسر (03/0P<) و جنس (05/0P<) ارتباط معنی‌دار آماری وجود داشت. همچنین تفاوت بین نگرش بیماران قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 5/23 و 7/35 از لحاظ آماری معنی دار است(000/0P<). بین تاثیر آموزش بر نگرش با سن (55/0P<)، میزان تحصیلات (01/0P<)، سطح تحصیلات همسر (05/0P<) و میزان درآمد ماهیانه (01/0 P<) ارتباط معنی‌دار آماری مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه شیوع بیماری های قلبی و عوامل خطرآفرین آنها روند روبه رشدی را طی می‌کند؛ آگاهی بیماران در مورد این بیماریها و ریسک فاکتورهای آنها نسبتاً پایین و نگرش آنها نیز در این زمینه غالباً نامناسب است. با توجه به نتایج پژوهش که معنی دار بودن تفاوت نمرات قبل و بعد از آموزش و تاثیر آن بر آگاهی را نشان می دهد، توصیه می‌شود آموزش به بیماران قلبی در رأس اقدامات پرستاری پرسنل، مربیان و دانشجویان پرستاری در برنامه های کلی بیمارستان و دانشگاه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: بیماری های قلبی و عروقی، عوامل خطر آفرین، آموزش، آگاهی، نگرش
متن کامل [PDF 701 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بخش های ویژه | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/4/2 | پذیرش: 1391/7/5 | انتشار: 1392/1/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghiifar J, Taghinejad F, Taghinejadd H, Khodadadi E, Mousavi S M. Effect of Education on Knowledge and Attitude of Hospitalized Patients in CCU and Post CCU about Risk Factors of Cardio-Vascular Disease. IJNR. 2013; 8 (1) :39-48
URL: http://ijnr.ir/article-1-598-fa.html

صادقی فر جمیل، تقی نژاد فخرالدین، تقی نژاد حمید، خدادای عیسی، موسوی سیدمیثم. تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی- عروقی. پژوهش پرستاری. 1392; 8 (1) :39-48

URL: http://ijnr.ir/article-1-598-fa.html



جلد 8، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4274