اثر بخشی آموزش و پیگیری در منزل برآگاهی و رفتارهای بهداشتی مبتنی بر تدبیر بیماری سکته قلبی
|
اکرم طاهریان* ، فرحناز محمدی ، محمد علی حسینی ، مهدی رهگذر ، مسعود فلاحی خشکناب |
|
|
چکیده: (33648 مشاهده) |
مقدمه: آموزش به بیمار یکی از اجزاء اساسی مراقبت از بیمار قلبی در بیمارستان و جامعه است . بر ا ین اساس مطالعه حاضر با هدف تع یین تاث یر آموزش و پ یگیری در منزل بر آگاهی و رفتارها ی بهداشت ی ب یماران مبتلا به سکته قلب ی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهید مدرس کاشمر انجام پذیرفت. روش کار : این مقاله ح اصل یک مطالعه نیمه تجربی با دوگروه تصادفی شده مداخله ( 18 نفر) و کنترل ( 20 نفر) همراه با اندازه گیریهای پیش و پس آزمون م یباشد. بر نامه آموزشی مشتمل بر 4 جلسه مستمر با موضوعات مختلف در زمینه حوادث قلبی، رژیم غذایی، رژیم دارویی، عوامل خطر ساز و ورزش برای گروه مداخله به اجرا در آمد و کتابچه آموزشی نیز به آنان ارایه گردید. بعلاوه به مدت 3 ماه در منزل پیگیری شدند. داد هها با استفاده از پرسشنامه سنجش آگاهی بیمار و چک لیست کنترل و پیگیری در منزل با روش مصاحبه و مشاهده در بدو مطالعه؛ حین پیگیری و در پایان مطالعه؛ جمع آوری گردید . برای بیماران گروه کنترل کتابچه آموزشی در انتهای پژوهش ارایه گردید. مقایسه میانگین ها دردو .(p=0/ یافته ها: یافت ه ها نشان دهنده افزایش م یزان آگاه ی در گروه تحت مداخله بود( 0001 و طول مد ت پی اده روی (p=0/ گروه نشان دهنده بهبود آگاهی و رفتارهای بهداشتی به شکل افزایش در دفعات ( 02 شناخت و رعایت عوامل خطر زای بیماری قلبی مانند ،(p=0/ بهبود علایم جسمی در حین پیاده روی ( 03 ،(p=0/001) و در مقابل کاهش (p=0/ و دارویی ( 001 (p=0/ شناخت و رعایت رژیم غذایی ( 003 ،(p=0/ استرس و مصرف س یگار ( 001 در گروه (p=0/ و م دت زمان مورد ن ی از برا ی حما ی ت روان ی ب یماران ( 001 (p=0/ در تعداد دفعات مراجعه به پزشک ( 001 مداخله نسبت به گروه کنترل بود. نتیجه گ یری: آموزش به بیمار و نه ادینه ساختن آن با تکرار، نظارت و مدیریت پرستاران در محیطی مانوس همچون خانه م یتواند؛ عامل مهمی در ارتقای عملکرد مددجویان، توسعه سلامت جامعه و گواه اهمیت نقش پرستاران باشد. |
|
واژههای کلیدی: واژه های کلیدی :پیگیری در منزل، آموزش بهداشت، سکته قلبی |
|
متن کامل [PDF 119 kb]
(81 دریافت)
|
نوع مطالعه: پرستاری توانبخشی |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1387/3/21 | انتشار: 1386/4/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|