[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 7، شماره 24 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 7 شماره 24 صفحات 33-23 برگشت به فهرست نسخه ها
چگونگی نقش مربی بالینی در انگیزش آموزش بالینی دانشجویان پرستاری: یک پژوهش کیفی
نسرین حنیفی ، سرور پرویزی* ، سودابه جولایی
، @yahoo.coms_parvizy
چکیده:   (20851 مشاهده)
مقدمه: انگیزش عامل اصلی ترغیب دانشجویان به یادگیری بالینی است و فقدان آن یادگیری دانشجویان را با مشکل مواجه می‌کند. آموزش بالینی در کسب مهارت آموزی دانشجویان نقش اساسی دارد، بنابراین توجه به نقش انگیزش آموزش بالینی اهمیت ویژه دارد. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان و مربیان پرستاری از چگونگی نقش مربی در انگیزش آموزش بالینی دانشجویان پرستاری است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی انجام شد. در این مطالعه شانزده دانشجوی کارشناسی و چهار مربی پرستاری به صورت هدفمند از دانشکده‌های پرستاری و مامایی تهران و زنجان انتخاب شدند و سپس مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مضامین این مطالعه عبارت بود از: 1- شایستگی علمی و عملی مربی (با مضامین فرعی سواد علمی، نحوه انتقال دانش، مهارت عملی مربی)، 2- رفتار مربی (با مضامین فرعی حمایت، تشویق، ارتباط مربی با دانشجو، اقتدار و گفت و گوهای غیر رسمی)، 3- نگرش مربی به پرستاری. نتیجه‌گیری: براساس تجربیات مشارکت‌کنندگان، در فرآیند آموزش بالینی، این سه مضمون از ویژگی‌های مهم مربی در انگیزش دانشجویان است. این ویژگی‌ها می‌تواند دانشجویان را به کار بالین و حرفه پرستاری جذب کند و یا آن‌ها را از کار بالین و حرفه پرستاری رویگردان کند.
واژه‌های کلیدی: مربی بالینی، انگیزش، آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 723 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقات کیفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1389/11/23 | پذیرش: 1390/11/15 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

haniafi N, parvizi S, jolaee S. The role of clinical instructor in clinical training motivation of nursing students : a qualitative study. IJNR 2012; 7 (24) :23-33
URL: http://ijnr.ir/article-1-741-fa.html

حنیفی نسرین، پرویزی سرور، جولایی سودابه. چگونگی نقش مربی بالینی در انگیزش آموزش بالینی دانشجویان پرستاری: یک پژوهش کیفی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1391; 7 (24) :23-33

URL: http://ijnr.ir/article-1-741-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7، شماره 24 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660