[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 6، شماره 20 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 6 شماره 20 صفحات 44-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387
خانم زهرا دلیر* ، خانم زهرا شجاعیان، خانم زهرا خدابنده لو
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، zdalir@yahoo.com
چکیده:   (41108 مشاهده)
چکیده مقدمه: انگیزه عامل مهمی در یادگیری، کسب مهارت و نهایتاً موفقیت تحصیلی دانشجویان محسوب می‌شود. با توجه به حیاتی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشته‌های پرستاری و مامایی، این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در آن تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به روش نمونه برداری از نوع طبقه‌ای- خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه انگیزه که حاوی 10 عامل انگیزشی بود که در دو بخش عوامل مربوط به انگیزه درونی و عوامل مربوط به انگیزه بیرونی مورد بررسی قرار گرفت که از روایی محتوا و پایایی به روش آلفا کرونباخ (80/0) استفاده شد. سپس داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت که از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون‌های t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز کلی انگیزه دانشجویان نسبت به انتخاب رشته خود 43/6±46/33 بود که در حد متوسط قرار دارد. عوامل مربوط به انگیزه درونی امتیاز بالاتری نسبت به عوامل مربوط به انگیزه بیرونی کسب نمود. بر اساس آزمون t اختلاف معناداری بین دانشجویان پرستاری و مامایی در عوامل انگیزشی مانند اعتبار و منزلت اجتماعی شغل (001/0p<)، صلاح اندیشی والدین (034/0=p)، امکان بهره‌مندی از امکانات رفاهی بیشتر (037/0=p) و داشتن بازار کار بیشتر (001/0p<) وجود داشت که سه عامل اول در دانشجویان مامایی بیشتر بود. بر اساس آزمون آنالیز واریانس بین میزان انگیزه دانشجویان با تحصیلات پدر (006/0=p) و شغل مادر (004/0=p) اختلاف معناداری وجود داشت همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با افزایش ترم تحصیلی (009/0=p) و سن (008/0=p) دانشجویان میزان انگیزه درونی کاهش داشت. نتیجه‌گیری: بر طبق نتایج مطالعه، میزان انگیزه دانشجویان نسبت انتخاب رشته تحصیلی در سطح متوسط بود و میزان انگیزه درونی آن‌ها در طول تحصیل کاهش یافته است. لذا می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح موجبات تقویت انگیزه و جلوگیری از خدشه‌دار شدن انگیزه درونی را از طریق ایجاد بستر مناسب در زمینه سازماندهی برنامه‌های آموزشی و توسعه هویت حرفه‌ای و در نتیجه فرصت مناسب جهت عملکرد بهتر برای دانشجویان فراهم نمود.
واژه‌های کلیدی: انگیزه، تحصیل، انتخاب حرفه، دانشجویان پرستاری و مامایی
متن کامل [PDF 205 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dalir Z, shojaeean Z, khodabandehloo Z. Survey on the Motivation of Nursing and Midwifery Students toward Their Field of Study Selection- Nursing and Midwifery School-1387. IJNR. 2011; 6 (20) :44-51
URL: http://ijnr.ir/article-1-800-fa.html

دلیر زهرا، شجاعیان زهرا، خدابنده لو زهرا. بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387. پژوهش پرستاری. 1390; 6 (20) :44-51

URL: http://ijnr.ir/article-1-800-fa.html



جلد 6، شماره 20 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781