[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 6، شماره 20 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 6 شماره 20 صفحات 74-64 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری سراسر کشور
غضنفر میرزابیگی ، مهناز سنجری ، فاطمه شیرازی ، شیوا حیدری ، صدیقه سالمی*
سازمان نظام پرستاری کشور ، Salemis2000@yahoo.com
چکیده:   (38561 مشاهده)
مقدمه: نظام آموزشی هر حرفه می‌تواند پیشگویی‌کننده توانایی دانش‌آموختگان آن در عرصه‌های حرفه‌ای باشد. پرستاری با توجه به جایگاه آن در تیم بهداشتی و ارتقای سلامت افراد‏، خانواده و جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این تحقیق بررسی وضعیت آموزش دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری سراسر کشور است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود که روی700 دانشجو و 200 نفر از مربیان و اساتید دانشکده‌های پرستاری و مامایی دولتی و آزاد کل کشور صورت گرفت. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی است. پرسشنامه دانشجویان و اساتید پژوهشگر ساخت بود. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.14 و آزمون‌هایی نظیر کای‌اسکوئر صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد ویژگی‌های محیط آموزش بالینی بیشترین نمره را از دانشجویان کسب کرد. اما مربیان معتقد بودند بیمارستان‌ها فاقد امکانات آموزشی مناسب است. اغلب اساتید نسبت مربی به دانشجو را به ویژه در بالین مناسب نمی‌دانستند. در زمینه کمبود کیفی و کمی منابع آموزشی اتفاق نظر بیشتری بین دانشجویان و اساتید و جود دارد. دانشجویان کمترین نمره را به ویژگی‌های مربی آموزشی داده بودند. بین برخی منابع آموزشی و موارد دموگرافیک دانشجویان ارتباط معناداری دیده شد. نتیجه‌گیری: این مطالعه به بررسی برخی ابعاد دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش پرستاری پرداخت که نتایج حاصل از آن می‌تواند مورد استفاده برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران امر آموزش قرار گیرد تا پرستاران فارغ‌التحصیل با حداکثر توان و کارایی در عرصه‌های خدمت‌رسانی حضور یابند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری‏، دانشجویان پرستاری، اساتید و مربیان پرستاری
متن کامل [PDF 222 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1390/3/8 | انتشار: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzabeigi G, sanjari M, shirazi F, haidari S, salemi S. Nursing Students' and Educators' Views about Nursing Education in Iran. IJNR 2011; 6 (20) :64-74
URL: http://ijnr.ir/article-1-802-fa.html

میرزابیگی غضنفر، سنجری مهناز، شیرازی فاطمه، حیدری شیوا، سالمی صدیقه. آموزش دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری سراسر کشور. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1390; 6 (20) :64-74

URL: http://ijnr.ir/article-1-802-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6، شماره 20 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4652